انواع آچار | کاربردهای رایج آچار

Types-of-Wrenches

مقدمه

آچارها ابزار ضروری هستند که برای چرخاندن مهره ها، پیچ ها و سایر بست ها استفاده می شوند. آنها در شکل ها و اندازه های مختلفی هستند که هر کدام برای انجام کارهای مختلف طراحی شده اند و قدرت یا گشتاور بهینه را برای چرخاندن و محکم کردن پیچ ها ارائه می‌دهند. انواع آچار از آچار تخت، آچار رینگی و آچار بکس گرفته تا آچار شلاقی و لوله گیر و دو دسته، آچار فرانسه، آچار شبکه و آچار آلات عایق و فشار قوی هستند که در جاهای مختلفی به کار گرفته می شوند.

آچار چیست؟

آچار یک ابزار دستی است که با اعمال گشتاور مورد نیاز برای سفت کردن یا شل کردن  اجسامی که در انتهای آن دارای اشکالی متنوعی است، کار خود را انجام میدهد. آچار دارای مزیت مکانیکی است، که کمتر ابزاری از آن بهره‌مند است. آچارها در اندازه ها و شکل های مختلفی وجود دارند که هر کدام به گونه ای طراحی شده اند که با انواع خاصی از بست ها مناسب باشد و به طور مناسب بر سری پیچ جای بگیرند.

آچارها معمولاً از یک دسته یا شفت با یک فک ثابت یا قابل تنظیم در یک انتها تشکیل می شوند. بسته به نوع آچار، فک یا سری ممکن است دارای شکل‌های مختلفی باشد مانند چهارسو، دوسو، ستاره‌ای، آلن یا … باشد. انتخاب آچار بستگی به اندازه و شکل بست مورد نظر دارد.

آچارها ابزارهای ضروری‌اند که در بسیاری از صنایع و کارهای مختلف از کارهای صنعتی گرفته تا کارهای خانگی مانند تعمیرات خودرو، ساخت و ساز، لوله کشی و نگهداری عمومی استفاده می شوند. آنها به طور گسترده توسط مشاغل صنعتی، تکنسین‌ها و افراد آماتور برای کارهای مختلف مانند مونتاژ، جداسازی، سفت کردن و شل کردن مهره ها، پیچ ها و سایر بست ها استفاده می شوند.

هدف اصلی استفاده از یک آچار آن است که یک دستگیره ایمن و نیروی کافی و لازم برای چرخاندن پیچ و مهره فراهم کند. با چرخاندن آچار در جهت عقربه های ساعت، بست ها سفت می شوند و با چرخاندن آن در خلاف جهت عقربه های ساعت، بست ها شل می شوند. طول دسته آچار اهرمی را فراهم می کند و اعمال گشتاور و غلبه بر مقاومت را آسان تر می کند.

 

آچارها علاوه بر عملکرد اصلی خود در چرخاندن بست ها، می توانند به عنوان اهرم یا دستگیره نیز در شرایط خاص استفاده شوند. آنها ابزارهای همه کاره ای هستند که در طیف وسیعی از کارهای مکانیکی و تعمیرات نقش اساسی و مهمی ایفا می کنند.

هنگام استفاده از آچار، انتخاب اندازه و نوع مناسب برای کار مهم است، زیرا استفاده از آچار نادرست می تواند به هم به پیج آسیب برساند هم منجر به آسیب شود. همچنین ضروری است که هنگام استفاده نیرو را به آرامی اعمال کنید و از وارد کردن نیروی ناگهانی و بیش از حد پرهیز کنید.

انواع مختلف آچار برای جا دادن اشکال و اندازه های مختلف بست طراحی شده اند. برخی از آچارها دارای فک های قابل تنظیم هستند که به آنها اجازه می دهد تا در اندازه های مختلف بست ها قرار بگیرند. برخی دیگر اندازه های ثابتی دارند و مختص ابعاد خاصی هستند. از آچارهای تخصصی مانند آچارهای گشتاور برای اعمال مقدار مشخصی گشتاور برای دستیابی به سفت شدن دقیق استفاده می شود.

انواع آچار و کاربرد آنها

_ آچار تخت

یک آچار تخت برای سفت یا شل کردن مهره ها و پیچ ها با سطوح صاف طراحی شده است. ساختار این آچار به گونه ای است که منطقه تماس گسترده ای برای اعمال گشتاور فراهم می کند و معمولاً در کارها و مصارف خودرو و خانگی استفاده بیشتری دارند.

 

wrench عکس آچار تخت

بیشتر بخوانید:
آچار تخت چیست؟

آچار فرانسه

بیشتر بخوانید:
آچار فرانسه چیست | کاربردها و تاریخچه آنرا بدانید

_ آچار رینگ

این آچار دارای طرح حلقه بسته در یک یا هر دو انتهای خود است. چسبندگی ایمن روی پیچ یا بست ها را فراهم می کند و امکان اعمال گشتاور بالا را فراهم می کند. آچار رینگی معمولاً در مصارف خودرو، لوله کشی و ماشین آلات استفاده بیشتری دارند.

 

بیشتر بخوانید:
کاربرد آچار رینگی | انواع آچار رینگی و کاربرد آنها چیست؟

wrench-ring انواع آچار رینگی

_ آچار بکس

آچار بکس دارای طراحی حلقه بسته در هر دو انتها است. در مقایسه با آچار تخت، چسبندگی و استحکام قوی تر و ایمن تری بر روی بست ها فراهم می کند و امکان اعمال گشتاور بهتر را فراهم می کند. آچار مکانیکی معمولاً در مصارف خودروسازی، مکانیکی و لوله کشی استفاده می شود.

box-wrench

بیشتر بخوانید:
آچار بکس چیست

 

_ آچار شلاقی و آچار لوله گیر

آچار شلاقی برای گرفتن و چرخاندن اجسام با شکل نامنظم یا سطوح گرد مانند لوله ها طراحی شده است. اکثر این آچارهای دارای دو دسته هستند گه برای تنظیم کردن دور لوله از یک دست آن استفاده می شود. این آچار بیشترین کاربرد را توسط مشاغل تاسیساتی و لوله کش ها دارد.

Pipe-Wrench

بیشتر بخوانید:

تفاوت آچار لوله گیر و شلاقی

انواع آچار شلاقی

آچار لوله گیر چیست

_ آچار گلویی

آچار شلاقی یا آچار لوله گیر نام دیگرش همان آچار گلویی است که با توجه به ساختار و کاربردی که دارد این آچار به نام هم یاد می شود. بیشترین کاربرد را این آچار توسط فنی کاران و تکنسین های تاسیسات دارد.

 

_ آچار شبکه و سر سیم زن

آچار شبکه که به آن آچار سرسیم زن هم می گویند ابزاری است که بیشترین کاربرد را برش دادن سیم و یا نصب سوکت های برقی یا شبکه‌ای بر انتهای سیم ها دارد. دارای یک سوکت با دهانه شش ضلعی یا مربعی است. سر سیم ها اتصالات ویژه ای هستند که می توانند روی آچارهای شبکه نصب شوند تا امکان گرفتن امن آنها را در کارهای الکتریکی و الکترونیکی را فراهم کنند.

Network Plier

_آچارهای مکانیکی

آچارهای مکانیکی شامل آچارهای تخصصی مختلفی مانند آچار ترکمتر و آچار چرخ هستند. این آچارها در مکانیکی و کاربردهای صنعتی استفاده بسیاری دارند. این آچارها می توانند بر اساس خواست و نیاز مدنظرتان تنظیم شوند تا کار را با آنها انجام دهید. برای مثال می توانید میزان گشتاور مدنظرتان را برای آنها تنظیم کنید تا وقتی به درجه سفتی مدنظر رسیدید، شما را متوجه کند.

torque wrench

بیشتر بخوانید:
انواع آچار مکانیکی و کاربردهای آن | معرفی 16 آچار پرکاربرد

_ آچار آلن و آچار ستاره ای

آچار آلن، ابزارهایی به شکل L هستند که انتهای آن دارای شکل و ساختار شش ضلعی است. از آنها برای سفت کردن یا باز کردن پیچ های سر سوکت با فرورفتگی های شش ضلعی استفاده می شود. آچارهای ستاره ای دارای انتهایی ستاره ای شکل هستند و معمولاً در خودروها و کارهای الکترونیکی ار آنها بیشترین استفاده می شود.

 

بیشتر بخوانید:
آچار آلن چیست؟

انواع آچار ستاره‌ای

Allen-Keys

_ ست آچار

مجموعه آچار معمولاً شامل طیف وسیعی از اندازه‌ها و انواع آچار است که برای کارهای مختلف و متنوعی می توانید از هر کدام از آنها استفاده کنید. این مجموعه آچار ممکن است شامل ترکیبات مختلفی از آچارهای تخت، آچار بکس یا سایر اشکال آچار در اندازه ها و کاربردهای مختلف باشند که به انعطاف‌پذیری در انجام کارهای مختلف کمک شایانی می کنند

wrench set انواع ست آچار

_ آچارهای عایق و فشار قوی

آچارهای عایق با دسته های عایق برای تامین عایق الکتریکی و محافظت در برابر شوک الکتریکی هنگام کار بر روی سیستم های برقی که نیروی الکتریسیته در آنها همچنان جریان دارد، ساخته و طراحی شده اند. آچارهای فشار قوی ابزارهای تخصصی هستند که در سیستم های هیدرولیک برای کاربردهای فشار بالا استفاده می شوند.

*اینها تنها نمونه هایی از عملکرد و کاربرد انواع آچار هستند. هر نوع آچار برای هدف خاصی طراحی شده است و قابلیت منحصر به فرد خود را دارد.

نکات خرید انواع آچار

هنگام خرید انواع آچار باید نکات مهمی را مدنظر قرار دهید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. آچارهای مختلف برای اهداف مختلفی طراحی شده اند، بنابراین مهم است که نوع مناسب را بر اساس نیازهای خاص خود انتخاب کنید.

  • به دنبال آچارهای ساخته شده از مواد باکیفیت مانند کروم وانادیوم یا فولاد آلیاژی باشید که استحکام و دوام عالی را ارائه می دهند. اطمینان حاصل کنید که آچارها به خوبی ساخته شده اند، با ساختار محکم و ماشینکاری دقیق.
  • اندازه آچارها را بررسی کنید و مطمئن شوید که با مهره‌ها و پیچ‌هایی که معمولاً با آنها کار می‌کنید مطابقت دارند. در نظر بگیرید که ست آچار را با طیف وسیعی از اندازه ها برای پوشش کارهای مختلف خود تهیه کنید.

best-wrench از انواع آچار

  • به دنبال آچارهایی با دسته‌های ارگونومیک باشید که در دست گرفتن راحت باشد. دستگیره هایی با پوشش های ضد لغزش یا دستگیره های بالشتکی می توانند خستگی دست را کاهش دهند و کنترل را در حین استفاده بهبود بخشند. برندهای معتبر در ساخت ابزار دستی خود نظیر آچار، علاوه بر تاکید بر روی کیفیت ساخت و مواد به کار رفته در آنها، تمام اصول ارگونومی و راحتی در هنگام استفاده را رعایت می کنند.
  • قیمت ها و ویژگی ها را در برندها و مدل های مختلف مقایسه کنید تا تعادلی بین کیفیت و مقرون به صرفه بودن، پیدا کنید. اگرچه انتخاب ارزان‌ترین گزینه وسوسه‌انگیز است، اما به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری بر روی ابزارهای باکیفیت می‌تواند با ارائه عملکرد و طول عمر بهتر در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه شما شود.
  • تصمیم بگیرید که آیا به یک مجموعه آچار کامل نیاز دارید یا آچارهای جداگانه. مجموعه ابزار یا ست آچار راحتی و مقرون به صرفه بودن را ارائه می دهد، اما اگر فقط به اندازه یا نوع خاصی از آچار نیاز دارید، خرید آچارهای جداگانه ممکن است مفیدتر باشد.

سخن پایانی

خرید آچارهای مناسب نیازمند بررسی دقیق عوامل مختلف است. نوع آچار، کیفیت و دوام، اندازه و سازگاری، ارگونومی، شهرت برند، گارانتی، قیمت و نظرات کاربران، همه جنبه های مهمی برای ارزیابی هستند. هنگام انتخاب ابزارآلات از نوع آچار مناسب مطمئن شوید که از مواد بادوام ساخته شده است و در اندازه های مناسب است. با در نظر گرفتن نکاتی که درباره انواع مختلف آچار مطرح شد قطعا انتخاب راحت تری را خواهید داشت.

admin
ارسال دیدگاه