آچار لوله گیر چیست | 0 تا 100 انواع آچار لوله گیر

انواع آچار لوله و شلاقی

مقدمه

آچار لوله گیر یک ابزار دستی است که معمولاً در لوله کشی و کارهای مختلفی که در آن قطعات و وسایلی مشابه لوله باشند، مورد استفاده قرار می گیرد که در آن به چرخاندن و نگه داشتن لوله‌ها، اتصالات یا سایر اشیاء گرد نیاز است. طراحی منحصربه‌فرد و فک قابل تنظیم به آن اجازه می‌دهد تا محکم روی لوله‌هایی با اندازه‌های مختلف قرار گیرد و یک اتصال مطمئن و محکم برای انجام کارهای چرخاندن را ایجاد کند. در این مقاله، عملکردها، کاربردها و دیگر جنبه‌های آچار لوله گیر چیست را بررسی خواهیم کرد.

 

آچار لوله گیر چیست

آچار لوله گیر چیست؟ آچار لوله نوعی آچار قابل تنظیم است که برای به وجود آوردن یک اهرم قابل چرخش قوی و محکم بر دور اجسام استوانه ای شکل مانند لوله ها طراحی شده است. هدف اصلی استفاده از  آچار لوله گیر سفت کردن یا شل کردن لوله، اتصالات یا سایر اجسام گرد با یک دسته ایمن و قدرتمند است.

طراحی آچار لوله شامل یک فک متحرک است که می تواند برای قرار دادن لوله های با قطرهای مختلف تنظیم شود. فک دارای دندانه هایی است که بر روی سطح لوله، قرار می گیرند و محکم به آن می‌چسبند. هنگامی که آچار چرخانده می شود، فک دندانه دار، لوله را محکم می گیرد و از لغزش جلوگیری می کند، همزمان با حرکت دستان گشتاور لازم برای کارهای سفت کردن یا شل کردن لوله و اتصالات فراهم می کند.

آچارهای لوله در اندازه های مختلف متناسب با قطر لوله های مختلف هستند و در هر دو نوع مستقیم (straight wrench pipe) و زاویه دار (offset wrench pipe) طراحی و تولید می شوند. طراحی دسته  زاویه دار یا اُفست به شما اجازه می دهد تا به راحتی به فضاهای تنگ دسترسی داشته و لوله ها را باز یا بسته کنید. علاوه بر این، برخی از آچارهای لوله گیر دارای ویژگی قفل شوندگی هستند که به آنها اجازه می دهد بدون فشار مداوم روی دسته، در جای خود باقی بمانند.

عکس آچار لوله گیر در مقاله آچار لوله گیر چیست

سازگاری بالا و استحکام آچار لوله، آن را به ابزاری ضروری برای لوله کش‌ها، تاسیساتی ها و کارگران تعمیر و نگهداری تبدیل می کند. معمولاً در کارهایی مانند نصب یا باز کردن اتصالات لوله، تعمیر نشتی لوله کشی و مونتاژ یا جداسازی سیستم های لوله کشی استفاده حیاتی و ضروری دارند. آچار لوله برای چرخاندن یا نگه داشتن لوله ها در حین کار ساخت و ساز و تعمیر نیز مفید است.

به طور خلاصه، آچار لوله گیر ابزاری حیاتی برای هر کسی است که با لوله یا اتصالات کار می کند. توانایی آن در ایجاد ابزاری ایمن با گشتاوری قدرتمند، استفاده از آن را برای کارها و پروژه های مختلف لوله کشی و صنعتی ضروری می کند. چه یک فنی کار حرفه ای باشید و چه علاقه‌مند به انجام کارهای منزل توسط خودتان، داشتن یک آچار لوله گیر قابل اعتماد در جعبه ابزار شما این اطمینان را به شما می‌دهد که می‌توانید کارهای مربوط به لوله کشی را با سهولت و کارایی بالا انجام دهید.

 

اندازه آچار لوله گیر

آچارهای لوله در اندازه های مختلفی ساخته می‌شوند که معمولاً از اندازه کوچک 6 اینچ تا 48 اینچ یا حتی بزرگتر برای کاربردهای صنعتی تخصصی متغیر هستند. اندازه آچار لوله گیری که انتخاب می‌کنید به قطر لوله هایی که با آنها کار خواهید کرد و کارهای خاصی که باید انجام دهید بستگی دارد.

در ادامه برخی از اندازه های رایج آچار لوله گیر و کاربردهای معمول آنها را آورده ایم:

  • 6 اینچ تا 10 اینچ: آچار لوله گیر 6 اینچ تا 10 اینچ برای کار با لوله یا اتصالات با قطر حداکثر 1 اینچ مناسب است. آنها معمولاً برای تعمیرات لوله کشی خانگی و پروژه های کوچک استفاده می شوند.
  • 12 اینچ تا 18 اینچ: این آچار لوله گیر با اندازه متوسط می تواند لوله هایی با قطر حداکثر 2 اینچ را بچرخاند. آنها نسبت به اندازه قبلی کارایی گسترده تری دارند و به طور وسیع در لوله کشی و کارهای تعمیر و نگهداری عمومی استفاده می شوند.
  • 24 اینچ تا 36 اینچ: این سایز از آچار لوله برای کارهای سنگین طراحی شده اند و می توانند لوله هایی با قطر حداکثر 4 اینچ یا بیشتر را با آن چرخاند. از آنها معمولا در محیط های صنعتی و پروژه های ساختمانی استفاده می شود.
  • 48 اینچ و بالاتر: این اندازه آچار لوله گیر بسیار بزرگ برای کارهای تخصصی مانند کار با لوله های صنعتی بزرگ یا انجام کارهای سنگین ساختمانی استفاده می‌شود.

 

انواع آچار لوله گیر

انواع مختلفی از آچارهای لوله گیر (آچار لوله کشی) وجود دارد که هر کدام برای وظایف و کارهای خاصی طراحی شده اند. در ادامه به بررسی و معرفی کاربرد انواع آچار لوله گیر می‌پردازیم.

 

آچار لوله گیر مستقیم  Straight Pipe Wrench

رایج ترین و سنتی ترین نوع آچار لوله گیر، همین آچار لوله گیر صاف یا مستقیم است. دارای یک دسته مستقیم با فک های قابل تنظیم است و برای کارهای عمومی لوله کشی مانند سفت کردن و شل کردن لوله ها و اتصالات استفاده می شود.

 

آچار لوله گیر افست Offset Pipe Wrench

آچار لوله گیر افست نوعی آچار لوله گیر است دارای طراحی منحصر به فردی می باشد که فک های آن به صورت زاویه ای نسبت به دسته قرار گرفته است. این نوع طراحی اهرم و دسترسی بهتر به فضاهای تنگ را فراهم می‌کند و آن را برای استفاده در جاهای تنگ به ابزار دستی ایده آلی تبدیل می کند.

آچار لوله گیر

آچار لوله اهرمی مرکب Compound Leverage Pipe Wrench

این نوع آچار لوله گیر دارای طراحی فک خاصی است که امکان افزایش قدرت گرفتن را با تلاش کمتر فراهم می کند. هنگام کار  با لوله های سفت شده یا زنگ زده که برای شل یا سفت شدن نیاز به نیروی اضافی دارند، استفاده از آچار لوله اهرمی مرکب مفید است.

آچار لوله مرکب

آچار تسمه ای Strap Wrench

آچار تسمه ای اگرچه از نظر فنی آچار لوله گیر نیست، اما آچار تسمه ابزاری همه کاره است که معمولاً برای چرخاندن لوله ها و اتصالات با روکش های ظریف یا مواردی که به راحتی توسط آچار لوله های معمولی نمی توان آنها را گرفت، استفاده می شود. دارای یک بند بدون اضافات است که به دور قطعه مورد نظر پیچانده و محکم می شوند تا عمل چرخاندن را با آن انجام داد.

آچار تسمه ای

آچار زنجیری Chain Wrench

این نوع آچار لوله از یک زنجیر برای پیچیده شدن دور لوله یا جسم مورد نظر استفاده می کند. آچارهای زنجیری برای لوله های با قطر زیاد مناسب هستند و چسبندگی قوی را بدون آسیب رساندن به سطح لوله یا اتصالات ایجاد می کنند.

آچار زنجیری

آچار لوله گیر انتهایی End Pipe Wrench

از آچار لوله انتهایی برای استفاده در هنگام کار با اتصالات لوله و سایر سطوح گرد طراحی شده است. دارای آرواره های صاف و بدون دندانه است که از آسیب به سطح لوله یا اتصال جلوگیری می کند.

آچار شلاقی و لوله گیر

هر یک از انواع آچار لوله گیر برای کارهای خاصی طراحی شده است و بسته به شغل مورد نظر مزایای متفاوتی را ارائه می دهد. برای اطمینان از استفاده ایمن و موثر، انتخاب نوع و اندازه مناسب آچار لوله برای مطابق نیازهای خاص شما ضروری است.

 

عملکرد آچار لوله گیر چیست

عملکرد و کار اصلی آچار لوله گیر، ایجاد یک اهرم قوی و محکم روی لوله ها و اتصالات برای سفت یا شل کردن آنهاست. فک آچار لوله گیر شبیه یک قلاب قابل تنظیم است و می توان آن را با توجه به اندازه لوله باز یا بسته کرد. این قابلیت تنظیم به آچار لوله گیر اجازه می‌دهد تا قطر لوله های مختلف را در خود جای داده و آن را به ابزاری همه کاره و مناسب برای اندازه های مختلف لوله تبدیل می کند.

هنگام کار با سیستم های لوله کشی و یا تاسیسات، آچار لوله گیر اغلب در موارد زیر استفاده می‌شود و کاربرد دارد.

کاربرد آچار لوله گیر

  • آچار لوله گیر معمولاً برای یاز یا بسته کردن اتصالات لوله رزوه دار مانند کوپلینگ، زانویی و سه راهی استفاده می‌شود.
  • لوله کش ها  و متخصصین تاسیسات، از آچار لوله گیر برای سفت کردن یا تعویض اتصالات لوله برای رفع نشتی یا جلوگیری از هدر رفتن آب استفاده می کنند.
  • در مواردی که لوله ها محکم به هم وصل شده اند یا به مرور زمان دچار خوردگی شده‌اند، آچار لوله گیر گشتاور لازم را برای شل شدن آنها را فراهم می کند.
  • در حین کار ساخت و ساز یا تعمیر، آچار لوله گیر مونتاژ و جداسازی سیستم های لوله کشی را تسهیل می‌کند.

نام دیگر آچار لوله چیست؟

آچار لوله گیر نام دیگری که دارد، به عنوان آچار استیلسون (Stillson wrench) شناخته می شود که به نام مخترع آن، دانیل استیلسون، مکانیک آمریکایی است که این طرح را در سال 1869 به ثبت رساند. اما خیلی اتفاق می‌افتد که آچار لوله گیر با آچار شلاقی اشتباه گرفته می شود. در حالی که هر کدام، دو ابزار دستی جداگانه با شکل های متفاوتی هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت آچار لوله گیر و آچار شلاقی به مقاله تفاوت آچار لوله گیر و شلاقی مراجعه نمایید.

سخن پایانی

آچار لوله گیر ابزاری حیاتی برای لوله کشی و کاربردهای مختلف صنعتی است که استحکام قابل اعتمادی روی لوله ها و اتصالات ایجاد می کند و سفت کردن، شل کردن یا چرخاندن آنها را آسان تر می کند. خواه شما یک لوله کش حرفه ای، علاقه مندان به انجام کارهای فنی و صنعتی یا فردی هستید که به ابزارآلات برای کارهای گاه به گاه مربوط به لوله کشی منزل نیاز دارد، داشتن یک آچار لوله گیر در جعبه ابزار شما یک سرمایه گذاری عاقلانه و عالی خواهد بود است که در جاهای مختلف و موقعیت های متفاوت مفید خواهد بود. برای خرید انواع آچار لوله گیر با برندهای معتبر از ابزار فروشی آنلاین ابزارسرا اقدام نمایید.          

admin
ارسال دیدگاه