فازمتر چیست؟| انواع و نکات ایمنی استفاده از آن

قطعات داخلی فازمتر

مقدمه

پیچ گوشتی فازمتر یک ابزار دستی ضروری برای هر کسی است که با سیستم های الکتریکی و برقی کار می کند. برای تعیین وجود یا عدم وجود جریان الکتریکی در سیم‌ها، پریزها، کلیدها و سایر اجزای الکتریکی از فازمتر استفاده می‌شود. در مقاله فازمتر چیست به معرفی انواع فازمتر و نکات ایمنی در حین استفاده از آن ، اجزای فاز متر، نحوه استفاده ایمن از آن و کاربردهای مختلف فازمتر پرداختیم.

فازمتر چیست؟

قطعات فازمتر

دسته پیچ گوشتی فازمتر یک دستگیره راحت را برای گرفتن و نگه داشتن آن فراهم می کند تا در حین چک کردن جریان برق، آن را در دست بگیرید. شفت قسمت کشیده ای از پیچ گوشتی فازمتر است که از دسته بیرون می آید. بر روی این قسمت، معمولاً از مواد عایق برای جلوگیری از برق گرفتگی و آسیب استفاده شده است. نوک یا سر پیچ گوشتی فازمتر برای تماس با قطعات الکتریکی جهت چک و آزمایش طراحی شده است. بسته به نوع فازمتر این قسمت می تواند دارای روکش باشد با نباشد.  

اجزای فازمتر

فازمتر چگونه کار میکند

محور فلزی پیچ گوشتی فازمتر از یک ماده رسانا، معمولاً فولاد ضد زنگ یا فلز دیگری ساخته شده است که می تواند به طور موثر جریان الکتریکی را از خود عبور دهد. این قسمت یا شفت فلزی به عنوان مسیری برای عبور جریان الکتریکی عمل می کند.

در داخل دسته فازمتر مکانیزمی تعبیه شده است که حاوی یک نشانگر یا چراغ LED می باشد که با تشخیص وجود  ولتاژ رسانا در قسمت مدنظر، فعال و روشن می شود. مکانیسم نشانگر می تواند بر اساس نوع فازمتر بر اثر تماس یا به صورت القائی روشن و خاموش شود.

فازمتر القائی

هنگامی که قسمت رسانای پیچ گوشتی فازمتر با یک منبع الکتریکی  (مانند سیم یا یک ترمینال) تماس پیدا می کند، جریان از منبع از طریق القای نیروی الکتریسیته جریان می یابد. این جریان از طریق یک مدار در دسته فازمتر جریان می یابد و مکانیسم نشانگر را فعال می کند. نشانگر می تواند یک چراغ که روشن یا خاموش می شود، باشد. وجود جریان نشان دهنده وجود ولتاژ در مدار مورد بررسی است.

ویژگی های ایمنی فازمتر

دسته فازمتر از مواد غیر رسانا مانند پلاستیک یا لاستیک ساخته شده است تا از برق گرفتگی و شوک الکتریکی به کاربر جلوگیری کند. مکانیسم نشانگر طوری طراحی شده است که به سرعت به تغییرات جریان برق پاسخ دهد و اطمینان حاصل شود که اپراتور به سرعت از وجود ولتاژ برق مطلع می شود.

انواع فازمتر

فازمترها در انواع مختلف و متنوعی طراحی و ساخته می شوند که در ادامه انواع آنها را معرفی کرده ایم.

استفاده از فازمتر

فازمتر تماسی

این نوع فازمتر نیاز به تماس مستقیم با قطعه الکتریکی برای تشخیص ولتاژ دارد. اغلب برای تست پریزها و سوئیچ ها استفاده می شود.

فاز متر غیر تماسی یا فازمتر القائی

این نوع از فازمترها که به عنوان آشکارساز ولتاژ نیز شناخته می شود، می تواند ولتاژ را بدون تماس فیزیکی فازمتر با قطعه تشخیص دهد. از این نوع فازمترها برای بررسی سریع حضور ولتاژ استفاده می شود.

فاز متر مولتی کالر

این نوع فازمترها از رنگ های مختلفی برای نشان دادن سطوح مختلف ولتاژ استفاده می کنند و برای شناسایی سطوح مختلف جریان برق به کار گرفته می شوند.

فازمتر کوچک

نکات ایمنی در استفاده از فازمتر

همیشه فرض کنید سیم ها دارای ولتاز برق یا الکتریسیته هستند تا زمانی که، غیر از این موضوع ثابت شود. هنگام استفاده از فازمتر، حتما دست های خود را خشک نگه دارید و از لباس های محافظ مناسب استفاده کنید. از سالم بودن ابزار دستی مورد استفاده و عایق بندی مناسب آن، قبل از به کار گیری اطمینان حاصل کنید.

از فازمتری استفاده کنید که به طور خاص برای محدوده ولتاژی خاصی که قصد اندازه گیری یا بررسی آن را دارید، طراحی شده است. همچنین به یاد داشته باشید در هنگام کار با وسایل برقی و الکترونیکی علاوه بر رعیات نکاتی که در بالا ذکر شد، دستورالعمل های سازنده وسیله برقی را بخوانید و هم برای استفاده از وسیله و هم برای تعمیرات، آنها را دنبال کنید.

سخن پایانی

پیچ گوشتی فازمتر ابزاری ضروری برای هر کسی است که با برق کار می کند. چه یک برقکار باشید و چه کسی که در منزل با کارهای برقی و الکتریکی سر و کار دارد، آشنایی و شناخت پیچ گوشتی های فازمتر و نحوه استفاده ایمن از آن، قبل از خرید فازمتر مهم و ضروری است. این شناخت و آشنایی برای جلوگیری از حوادث و آسیب ها در الویت اول قرار دارد. به یاد داشته باشید که همیشه هنگام کار با سیستم ها و وسایل الکتریکی و برقی، ایمنی را در اولویت اول قرار دهید و از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده نمایید.

admin
ارسال دیدگاه