آچار تخت چیست؟ انواع و راهنمای خرید آچار تخت

آچار تخت

مقدمه

وقتی صحبت از کار با پیچ و مهره می شود، داشتن ابزار مناسب ضروری است. یکی از رایج ترین و پرکاربردترین ابزارها در هر جعبه ابزار، آچار تخت است. این آچار به واسطه قدمت و عمومیت آن، با شنیدن اسم آچار شکل آن در ذهن همه نقش می‌بندد. آچارهای تخت در انواع مختلفی از جمله دو سر تخت و یک سر تخت از جنس فولاد، وانادیوم و کروم بر اساس انواع سایز تولید می‌شوند. اما آچار تخت چیست و چگونه کار می کند؟ در این راهنمای جامع، تعریف، انواع و کاربردهای آچار تخت، و همچنین مزایا و ویژگی‌های آنها را بررسی خواهیم کرد. 

انواع آچار چیست؟

آچار تخت چیست

آچار تخت ابزاری دستی است که برای گرفتن و چرخاندن مهره ها، پیچ ها و سایر بست ها استفاده می شود. به طور معمول دارای یک دسته و ساختار فک مانند با دهانه ثابت یا قابل تنظیم متناسب با اندازه‌های مختلف مهره و پیچ است. آچارها معمولا دارای دسته طولانی هستند که سطح مقطع مناسبی برای در دست گرفتن را ایجاد می کنند.

این نوع آچار دارای فک های U شکل با انتهای باز است که دو وجه مخالف یک پیچ یا مهره را می گیرد. اغلب دارای دو سر است، با یک دهانه با اندازه های مختلف در هر انتها. انتهای آچار معمولاً با زاویه 15 درجه، نسبت به محور طولی دسته قرار دارند. آچارهای تخت در اندازه های مختلف هستند و برای کار در فضاهای مختلف به کار بسته می‌شوند. این آچارها هم به صورت آچار دو سر تخت و هم به صورت آچار یک سر تخت یک سر رینگی موجود هستند. هر ست مجموعه از تعدادی آچار تخت با سایزهایی است که به ترتیب اندازه دهانه، شماره گذاری شده‌اند.

آچار یک سر رینگی- یک سر تخت چیست

آچار ترکیبی یک سر رینگی- یک سر تخت یک ابزار دستی دو طرفه است که عملکرد دو نوع آچار را با هم ترکیب می‌کند. یک سر دارای یک دهانه باز است و انتهای دیگر دارای یک حلقه بسته و رینگی است. برای دسترسی بهتر و راحتی در هنگام کار با مهره یا پیچ، معمولاً دو سر آچار در زاویه 15 درجه نسبت به محور قرار دارند. یکی دیگر از انواع این آچار، آچار دوسر تخت تکی است.
آچار تخت‌های ترکیبی اغلب برای مهره‌ای که به سختی باز می‌شود استفاده دارد. انتهای رینگی می تواند مهره را شل کند، در حالی که انتهای تخت برای باز کردن کامل آن استفاده می شود.

 آچار یک سر تخت یک سر رینگی چیست

شماره های آچار تخت

اندازه آچارها معمولاً برای نشان دادن ابعاد یا اندازه آچار و مطابق با اندازه‌های پیچ و مهره هاست که می توانید با آنها کار کنید. عدد اندازه به قطر پیچ یا فاصله بین دو طرف صاف مقابل یک پیچ شش ضلعی اشاره دارد.

رایج ترین سیستم شماره گذاری اندازه برای آچارها، سیستم متریک است که از میلی متر به عنوان واحد اندازه گیری استفاده می‌کند. شماره اندازه نشان دهنده اندازه اسمی پیچ یا عرض در سراسر تخت (WAF) است. برای مثال، عدد اندازه 10 میلی‌متر نشان می‌دهد که آچار به گونه‌ای طراحی شده است که بر روی یک پیچ یا مهره با عرض 10 میلی‌متر قرار بگیرد.
شماره های آچار تخت در سیستم متریک از 7*6، 9*8 و 11*10 شروع شده تا 32*27 و34*30 ادامه دارند.

علاوه بر اندازه‌های متریک، آچارها در سایر سیستم‌های اندازه مانند امپریال یا SAE (انجمن مهندسین خودرو) نیز موجود هستند که از اینچ به عنوان واحد اندازه‌گیری استفاده می‌کنند. این سیستم های اندازه معمولاً از اعداد کسری یا اعداد کامل برای نشان دادن اندازه بست استفاده می کنند. در سیستم اینچی اندازه‌ها از 5/16*1/4، 3/8*16/5 و 16/7*3/8 شروع شده و تا 1.1/4*1.1/16 ادامه دارد.

ست کامل آچار تخت شامل چیست

نکات انتخاب آچار تخت

هنگام تصمیم گیری برای انتخاب و خرید آچار تخت نکات مهمی را باید در نظر بگیرید؛ در ادامه تعدادی نکات کاربردی و مهم را برای خرید بهترین آچار تخت مطرح کرده ایم.

 

  • اندازه و نوع آچار تخت

آچارها در اندازه ها و انواع مختلفی وجود دارند که برای نصب پیچ و مهره های مختلف طراحی شده اند. ابتدا محدوده اندازه‌‌ی پیچ یا مهره ای را که معمولاً با آنها کار می‌کنید در نظر داشته باشید و مطمئن شوید که آچار یا مجموعه آچاری که انتخاب می‌کنید آن اندازه‌ها را پوشش می‌دهد. علاوه بر اندازه، نوع آچاری که با نیازهای شما مطابقت دارد را در نظر بگیرید.

 

  • جنس و کیفیت آچار تخت

به دنبال آچارهای ساخته شده از مواد باکیفیت، مانند فولاد سخت و بادوام باشید. آچارهای باکیفیت کمتر در حین استفاده فرسوده یا شکسته می شوند. توجه به این امر که آچار از مواد با کیفیت باشد، طول عمر و قابلیت اطمینان آچار را ضمانت می کند. قبل از خرید، آچار را از نظر هر گونه نشانه ای از ساخت ضعیف، مانند لبه های ناهموار یا اتصالات ضعیف بررسی کنید.

آچار تخت چیست؟

  • ارگونومی و طراحی آچار تخت

طراحی دسته آچار تخت را برای راحتی و سهولت استفاده در نظر بگیرید. به دنبال آچارهایی با دسته‌های ارگونومیک باشید که گرفتن راحت و سبک آچار در دست را حس کنید. دستگیره هایی با سطوح غیر لغزنده یا بالشتکی می توانند به کاهش خستگی دست و بهبود کنترل کمک کنند.

 

  • دقت آچار تخت

آچار تختی را انتخاب کنید که تناسب و درگیری دقیق با پیچ و مهره را فراهم کنند. فک‌ها یا سری های آچار باید مناسب باشند تا از سر خوردن یا گرد کردن و آسیب به پیچ یا مهره جلوگیری شود. توجه به این نکته باعث می شود، اعمال گشتاور دقیق بر روی پیچ و مهره اتفاق بیافتد و خطر آسیب دیدن بست ها را کاهش می دهد.

 

  • شهرت برند

آچار تخت‌هایی را انتخاب کنید که از برندهای معتبر و استاندارد باشند تا از کیفیت و استحکام آنها مطمئن باشید. در بررسی نظرات و رتبه بندی‌های مشتریان برای سنجش اعتبار برند تحقیق کنید. برندهای تثبیت شده اغلب کنترل کیفیت بهتری دارند و ضمانت‌ها یا ضمانت‌هایی را ارائه می‌کنند که آرامش خاطر را فراهم می‌کنند.

 

  • قیمت و ارزش

بودجه خود و ارزش ارائه شده توسط آچار و برند آن را در نظر بگیرید. در حالی که سرمایه گذاری بر روی ابزارهای باکیفیت ضروری است، گزینه هایی با قیمت های مختلف وجود دارد. ویژگی ها، دوام و اندازه های موجود در مجموعه های مختلف را مقایسه کنید تا بهترین ارزش را برای پول خود تعیین کنید.

 

  • سازگاری

اگر از قبل ابزارها یا سیستم‌های دیگری دارید که نوع خاصی از پیچ و مهره دارند، مطمئن شوید که مجموعه آچار تختی که انتخاب می‌کنید با آنها سازگار باشند. توجه به این نکته مهم است میتواند به سادگی، سبکی و جلوگیری از شلوغی بیش از حد جعبه ابزار شما کمک شایانی کند.

 

  • ملاحظات ایمنی

بررسی کنید که آیا آچارها با استانداردها و مقررات ایمنی مطابقت دارند یا خیر. به دنبال نشانه ها یا گواهی هایی باشید که نشان می دهد الزامات استاندارهای ایمنی خاصی را برآورده کرده‌اند. علاوه بر این، هر گونه ویژگی ایمنی گنجانده شده در طراحی را در نظر بگیرید، مانند دستگیره های عایق برای کارهای الکتریکی.

با در نظر گرفتن این نکات خرید آچار تخت، می‌توانید آچارهای مناسبی را انتخاب کنید که نیازهای خاص شما را برآورده کند و از عملکرد قابل اعتماد و کارآمد در پروژه های خود اطمینان حاصل کنید. یک مجموعه آچار که به خوبی انتخاب شده است، نه تنها وظایف شما را آسان می کند، بلکه به طول عمر و کیفیت کار شما نیز کمک می کند.

سخن آخر

خرید انواع آچار تخت ابزاری ضروری‌ برای افرادی است که با مهره‌ها، پیچ‌ها و بست‌ها کار می‌کنند.

admin
ارسال دیدگاه