پیچ گوشتی ستاره‌ای چیست

عکس سر پیچ گوشتی ستاره ای

مقدمه

وقتی نوبت به کار بر روی پروژه ها یا کارهایی مانند تعمیرات و مونتاژ می رسد، داشتن ابزارآلات مناسب، بسیار مهم است. یکی از این ابزار آلات دستی که در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است پیچ گوشتی ستاره ای یا پیچ گوشتی تورکس است. در این مقاله، به سوالاتی نظیر پیچ گوشتی ستاره‌ای چیست، کاربردهای آن‌ها و مزایایی که نسبت به پیچ‌گوشتی‌های معمولی دارند، پاسخ خواهیم داد.

 

پیچ گوشتی ستاره‌ای چیست

پیچ گوشتی‌های ستاره ای جز ابزارهای حرفه ای و تخصصی‌ای هستند که برای سفت کردن یا باز کردن پیچ‌ها با سرهای تورکس (که تحت عنوان پیچ ستاره ای هم شناخته می شوند) طراحی شده‌اند. برخلاف پیچ گوشتی‌های سنتی که دارای سری شکافدار هستند، این پیچ گوشتی ها دارای الگوی ستاره‌ای شکل و شش پَره منحصربه‌فردی هستند.

شکل و الگوی اجرا شده در طراحی این نوع از پیچ گوشتی ها، انتقال گشتاور- قدرت و انرژی بهتری را برای باز کردن یا بستن پیچ فراهم می کند. همچنین این شکل طراحی باعث می شود که از هرز رفتن یا تغییر شکل پیچ یا سر پیچ گوشتی در حین کار، به میزان زیادی جلوگیری شود. همین موضوع باعث شده است که استفاده از این پیچ گوشتی ها در وسایل مختلف روز به روز افزایش پیدا کند.

 

سایز پیچ گوشتی ستاره ای

پیچ گوشتی ستاره ای در اندازه های مختلفی ساخته می شوند که با حرف “t” شماره اندازه‌ی آنها تعیین می شود و به دنبال آن یک عدد قرار دارد.

  • T1 تا T5: این اندازه های پیچ گوشتی ستاره ای کوچک بوده و در دستگاه های الکترونیکی بسیار ظریف مانند لپ تاپ ، تلفن های هوشمند و سایر لوازم الکترونیکی مشابه استفاده می شود.
  • T6 تا T10: این اندازه ها جز میان رده ها محسوب می شوند و اغلب در وسایل الکترونیکی متوسط ​​مانند دوربین و کنسول های بازی یافت می شوند.
  • T15 تا T20: این اندازه ها معمولاً در اتومبیل ، موتور سیکلت و لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی و مایکروویو استفاده می شوند.
  • T25 تا T30: پیچ های بزرگتر ستاره ای در این محدوده قرار دارند و در از جمله ابزارهای برقی ، قطعات خودرو و ماشین آلات صنعتی یافت می شوند.
  • T40 و بالاتر: این اندازه های بزرگتر در ماشین آلات سنگین، تجهیزات ساختمانی و سایر کارهای صنعتی به کار گرفته می شوند.

استفاده از اندازه مناسب و صحیح پیچ گوشتی ستاره ای برای هر پیچ، برای جلوگیری از آسیب به پیچ یا ابزار ضروری است. استفاده از اندازه اشتباه می تواند منجر به هرز رفتن پیچ شود و همین مسئله پیچ را در جای خود، به اندازه کافی سفت نکند.

 

موارد استفاده پیچ گوشتی ستاره‌ای چیست

کارهای برقی و الکترونیکی

پیچ‌گوشتی‌ ستاره ای معمولاً در صنایع الکتریکی برای باز کردن و تعمیر دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و کنسول‌های بازی استفاده‌ی زیادی دارند. بسیاری از تولیدکنندگان این وسایل از پیچ‌ ستاره ای برای محکم بستن و نصب قطعات به همدیگر استفاده می‌کنند.

عکس پیچ گوشتی ستاره ای در مقاله پیچ گوشتی ستاره‌ای چیست

تعمیرات خودرو

بسیاری از خودروسازان از پیچ ستاره ای در اجزای مختلف مانند روکش موتور، پنل های داخلی و داشبورد استفاده می کنند. نگهداری و استفاده از پیچ گوشتی ستاره ای وقتی با مشکلی در خودروی خود مواجه می شوید که باید آنرا تعمیر کنید، ضروری و حیاتی هستند.

 

لوازم خانگی

پیچ ستاره ای اغلب در لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی، خشک کن و یخچال استفاده می شود. همچنین برای جداسازی و تعمیر قطعات این وسایل به پیچ گوشتی ستاره ای نیاز پیدا خواهید کرد.

مونتاژ مبلمان

بسیاری از تولیدکنندگان مبلمان در حال حاضر از پیچ ستاره ای برای مونتاژ مبلمان به دلیل انتقال گشتاور خوب و مناسبی که دارد، استفاده می کنند. داشتن یک پیچ گوشتی ستاره ای، وقتی که در مبلمان منزلتان مشکلی به وجود می آید، می تواند کمک زیادی به شما کند.

 

مزایای استفاده از پیچ گوشتی ستاره ای

الگوی شش پر  و ستاره شکل این نوع از پیچ گوشتی، درگیری بهتری با پیچ ایجاد می کند و احتمال هرز رفتن و سابیده شدن پیچ و پیچ گوشتی را کاهش می دهد. هرز رفتن زمانی اتفاق می‌افتد که پیچ گوشتی از سر پیچ به سمت بیرون ‌بلغزد، طوری که هم به پیچ و هم پیچ گوشتی آسیب بزند. این اتفاق می تواند باعث بالا رفتن مدت زمان کار شود چون باید تلاش بیشتری را صرف باز یا بسته کردن پیچ کنید.

طراحی پیچ‌گوشتی‌های ستاره ای به شکلی است که کیفیت انتقال گشتاور را به میزان زیادی بهبود می‌بخشد و سفت کردن یا باز کردن پیچ‌ها را به طور موثر و کارآمد آسان‌تر می‌کند.

همچنین این پیچ گوشتی ها سطح بزرگتر و وسیع تری را با سر پیچ درگیر می شوند و تماس بهتری با آن ایجاد می کنند. این ویژگی باعث می شود که خطر کنده شدن یا آسیب رسیدن به سر پیچ را در حین استفاده به حداقل ترین میزان خود برسانید.

پیچ گوشتی های ستاره ای روز به روز ابزارهای پرکاربردتری تبدیل می شوند که می توانند برای کارهای مختلف، از تعمیرات وسایل الکترونیکی کوچک گرفته تا کارهای سنگین تر مانند، تعمیرات خودرو استفاده شوند.

 

انواع پیچ گوشتی ستاره‌ای چیست

پیچ گوشتی ستاره ای به طور خاص برای باز و بسته کردن پیچ های ستاره ای طراحی شده‌اند که دارای یک فرورفتگی ستاره ای شکل یا شش پر در سر پیچ هستند. انواع مختلفی از پیچ گوشتی ستاره ای یا پیچ گوشتی تورکس وجود دارند که هر کدام برای کار و اندازه های مختلف پیچ طراحی شده اند.

 

  • پیچ گوشتی ستاره ای استاندارد Torx Standard (TX)

این نوع از پیچ گوشتی ستاره ای جز رایج ترین آنها هستند که اکثر ما آنها را از نزدیک دیده ایم. بیشترین کاربرد را برای اکثر کارهای روزمره تعمیری یا ساخت و ساز دارند. آنها در اندازه های مختلفی تولید می شوند که با حرف “T” و سپس یک عدد مشخص می شوند (به عنوان مثال، T5، T10، T20 و غیره). هرچه عدد بزرگتر باشد، اندازه پیچ ستاره ای بزرگتری را می توان با آن باز یا بسته کرد.

پیچ گوشتی ستاره ای استاندارد

  • پیچ گوشتی ستاره ای پلاس Torx Plus (TX+)

یکی دیگر از انواع پیچ گوشتی ستاره‌ای پیچ گوشتی های ستاره ای پلاس هستند که هندسه و شکل کمی متفاوت تر از پیچ گوشتی های استاندارد دارند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که گشتاور بیشتری را بتوان با آنها اعمال کرد و در عین حال خطر ایجاد بادامک (لغزش) را کاهش می دهند. این نوع از پیچ گوشتی معمولا توسط سازندگان وسایل و ابزارهای مختلف به صورت اختصاصی برای دستگاهی که می سازند، طراحی می شوند تا هنگام کار کردن با آن وسیله، از آنها به صورت اختصاصی برای باز یا بسته کردن پیچ مدنظر،  به کار گرفته شوند. پیچ گوشتی ستاره ای پلاس دارای زاویه های بازتری نسبت به نوع معمولی یا استاندارد می باشند.

torxplus

  • پیچ گوشتی ستاره ای سوراخ دار Tamper-Resistant Torx (TR)

پیچ گوشتی های ستاره ای سوراخ دار دارای یک قسمت اضافه در مرکز خود هستند که معمولا به صورت فرورفتگی می باشد. پیچ هایی که به شکل ستاره ای دارای فرو رفتگی هستند را با این نوع از پیچ گوشتی های ستاره ای باز و بسته می کنند. از این نوع پیج گوشتی ستاره‌ای برای کارهای ایمنی و حفاظتی با هدف جلوگیری از دستکاری یا دسترسی غیرمجاز به وسیله یا دستگاه استفاده می شود.

پیچ گوشتی ستاره ای سوراخ دار

  • ست پیچ گوشتی ستاره ای

این ست پیچ گوشتی ستاره ای بر روی انواع آچار جغجغه ای یا دسته های مختلف، نصب و استفاده می شوند. استفاده از این ست ها با توجه به اینکه از یک دسته جداگانه برای آنها استفاده می شود، امکان اعمال گشتاور بیشتر و بهتر را فراهم می کند و برای کارهای سنگین مناسب هستند.

 

  • پیچ گوشتی ستاره ای تاشو

پیچ گوشتی های تاشو دارای تعداد مختلفی از اندازه های پیچ گوشتی ستاره ای هستند که در کنار هم به صورت متصل به هم قرار دارند. طراحی این مجموعه پیچ گوشتی ها به نحوی است که امکان نگهداری یا استفاده از آنها را سبک و آسان نموده است.

 

راهنمای خرید پیچ گوشتی ستاره ای

هنگام خرید پیچ گوشتی ستاره ای، مهم است کاری که قرار است، با آن انجام دهید را در نظر داشته باشید. برای استفاده در منزل، کارگاه های صنعتی و تعمیرات فنی، مجموعه ای از پیچ گوشتی استاندارد  (TX)مناسب ترین انتخاب می توانند باشند. این نوع از پیچ گوشتی به طور وسیعی برای کارهای مختلف استفاده می شوند.

 

  • سازگاری بالا

پیچ گوشتی های استاندارد ستاره ای در اندازه های مختلفی تولید می شوند، که طیف گسترده ای از انواع پیچ ها را که معمولاً در لوازم خانگی، ماشین آلات و دستگاه های فنی یافت می شوند را میتوان با آنها باز یا بسته نمود.

در بیشتر موارد، پیچ گوشتی های استاندارد ستاره ای برای کارهای روزمره و تعمیرات کافی هستند. آنها در کارها و صنایع مختلف استفاده می شوند و هم برای پروژه های خانگی و هم برای کارگاه های حرفه ای مناسب هستند.

 

سخن پایانی

در انتها می توانیم بگوییم که پیچ گوشتی‌های ستاره ای ابزار دستی ارزشمندی برای هر علاقه‌مند، تکنسین یا کسانی اند که به صورت حرفه‌ای، مشغول به کاری هستند. طراحی منحصر به فرد، کاهش آسیب به پیچ و انتقال گشتاور محکم و بهبود یافته‌، آنها را به انتخابی مطمئن برای از کارها تبدیل کرده است. چه در حال تعمیر لوازم الکترونیکی، مونتاژ مبلمان یا کار بر روی  خودروی خود باشید، داشتن مجموعه ای از انواع پیچگوشتی‌های ستاره ای در جعبه ابزار خود، قطعا به شما دلگرمی و اطمینان بسیار بالایی برای انجام کارهایتان می دهد.

admin
ارسال دیدگاه