انبر دم گرد چیست | کاربردهای انبر دم گرد

انبر دم گرد

مقدمه

انبر دم گرد | چیست و چه کاربردهایی دارد؟ انبر دم گرد نوعی از انبر دم باریک است که دارای زبانه‌هایی کوتاه‌تر و گرد می‌باشد. این نوع انبر کاربردی در نگهداشتن سیم ندارن اما ابزاری ضروری برای علاقه مندان به صنایع دستی، جواهرات و طلاسازی است. زبانه‌های مخروطی شکل منحصر به فرد انبر دم گرد، آنها را برای ایجاد حلقه‌ها، خم کردن سیم‌ها و شکل دادن به طرح های پیچیده و دقیق، ایده آل می‌کند. در این مقاله به بررسی انبر دم گرد چیست و چه کاربردهایی دارد، عملکرد و مزیت استفاده از انبر دم گرد و چگونگی تبدیل شدن آن به ابزاری ضروری در صنایع مختلف خواهیم پرداخت.

انبر دم گرد چیست؟

انبر دماغه گرد که با نام های انبر دماغه ای یا به طور ساده انبر گرد نیز شناخته می شود، نوعی ابزار دستی است که با آرواره های گرد و مخروطی خود مشخص می شود. آنها دارای نوک های صاف و گرد هستند که امکان خم شدن کنترل شده و دقیق سیم ها را بدون ایجاد آسیب یا آسیب به مواد فراهم می کند. این انبردست ها معمولاً دارای دو دسته بلند هستند که در یک نقطه محوری به هم متصل می شوند و کاربران را قادر می سازد تا به راحتی نیرو اعمال کنند.

کاربرد انبر دم گرد

انبرهای دم گرد به نسبت دیگر انواع انبر دارای کاربردهای تخصصی تری هستند. در ادامه تعدادی از رایج ترین کاربرد انبر دم گرد را بیان کرده ایم.

انبر دم گرد در جواهرسازی و صنایع دستی

یکی از کاربردهای اولیه و اساسی انبر دم گرد در ساخت جواهرات است. در صنایع دستی از آنها برای ایجاد حلقه ها، حلقه های تزئینی و سایر اشکال متنوع و پیچیده دیگر استفاده می شود. مثلا برای ساخت اجزای مختلف سیم برای گوشواره، گردنبند و دستبند از انبر دم گرد استفاده می کنند.

انبر دم گرد چیست و کاربرد انبر دم گرد

انبر دم گرد برای خلق اشکال متنوع با مفتول و سیم

این انبرها برای ایجاد شکل های پیچیده با استفاده از سیم کاربرد بسیار ارزشمندی دارند. این قابلیت به سازندگان اجازه می دهد مهره ها، سنگ ها و سایر اجزایی که در جواهر و طلاسازی به کار می روند با دقت و محکم تزئین کنند.

انبر دم گرد در کارهای الکتریکی و برقی

انبر دم گرد همچنین در کارهایی نظیر برق و الکتریک برای خم کردن و شکل دادن به سیم ها در فضاهای تنگ یا ایجاد تغییرات جزئی، نیز استفاده می شود.

قطعات انبر دم گرد

آرواره یا فک

نوک های گرد و مخروطی شکل انبر دم گرد، قسمت اصلی تشکیل دهنده انبر دم گرد هستند.  آنها برای ایجاد شکل گرد یا انواع خمیدگی های ظریف و اشکال هندسی مختلف بسیار عالی و خوب عمل می کنند.  

دسته

انبر دم گرد دارای دو دسته بلند است که برای اعمال نیرو و کنترل حرکت فک ها استفاده می شود.

انبر دم گرد

نقطه اتصال یا لولا

در این قسمت دو دسته، به هم دیگر متصل می شوند و به انبر دم گرد اجازه می دهد تا به آرامی باز و بسته شود.

مکانیزم فنری

برخی از انبر های دم گرد دارای مکانیزم فنری می باشند که در بین دو دسته و نزدیکی لولا قرار می گیرد. این بخش در صورت عدم استفاده به طور خودکار فک ها را باز می کند و خستگی دست را در طول استفاده طولانی کاهش می دهد.

تفاوت انبر دم گرد با سایر انبرها

انبر ابزار دستی ضروری است که در صنایع مختلف از جمله صنایع دستی، جواهرسازی، کارهای برقی و غیره استفاده می شود. در حالی که هدف استفاده از همه‌ی انبرها به طور مشترک، گرفتن و خم کردن مواد و قطعات می باشد، تفاوت های مشخصی بین انواع مختلف این ابزار دستی یعنی انبرها وجود دارد.

تفاوت انبر دم گرد با دم باریک

انبر دم باریک دارای آرواره های صافی که سطح وسیعی را نسبت به انبر دم گرد می‌تواند پوشش دهد. فک های انبر دم باریک به صورت موازی هستند و مانند انبر دم گرد به یک نقطه مخروطی شکل ختم نمی شوند.

انبر دم باریک کاربرد بسیار بیشتری از انبر دم گرد دارد. از دم باریک معمولاً برای گرفتن، نگه داشتن و خم کردن قطعات مسطح تر مانند سیم ها، ورق های فلزی و نوارهای فلزی و پیچ یا مهره های کوچک  و ظریف استفاده می شود.

موارد استفاده انبر دم باریک شامل برق کاری، فلزکاری، ساخت جواهرات (برای نگه داشتن و گرفتن قطعات صاف) و مشابه اینها می باشد.

انواع انبر دم گرد چیست

همانطور که در بالا اشاره کردیم، انبر دم گرد ابزاری ضروری و پرکاربرد برای کارهای مختلف صنایع دستی و ساخت جواهرات است. انواع مختلفی از انبر دم گرد وجود دارد که هر کدام برای دستیابی به اهداف منحصر به فردی به کار گرفته می شوند و هر کدام ویژگی های متمایزی از یکدیگر را از خود ارائه می دهند.

انبر تماما دم گرد 

همانطور که از نام این نوع از انبر دم گرد پیداست، انبر تمام دم گرد، دارای فک های کاملاً گرد و مخروطی شکل از پایه فک تا نوک آن است تا شکل دایره ای کاملی را ایجاد کند. انبر کاملا دم گرد برای ایجاد حلقه ها و شکل های منحنی و هندسی زیبا در سیم ها با ضخامت های مختلف ایده آل است.

انبر تماما دم گرد 

انبر نیمه دم گرد

این انبر دم گرد دارای یک فک گرد و مخروطی شکل بوده و فک دیگر صاف با سطح وسیعی تری نسبت به فک دیگر است. از این نوع انبر دم گرد برای کارهای مختلف استفاده می شود. فک گرد برای ایجاد حلقه ها و منحنی ها استفاده می شود، در حالی که فک صاف برای گرفتن و خم کردن مواد صاف مفیدتر است و آنها را هم برای کشیدن و نگه داشتن سیم ها و هم برای ساخت طلا و جواهر مناسب می کند.

انبر نیمه دم گرد

انبر دم گرد نیمه گرد و صاف 

این نوع از انبرهای دم گرد دارای یک فک نیمه گرد و مخروطی شکل است در حالی که فک دیگر صاف با سطح وسیع تری است. از این انبر دم گرد برای ایجاد اشکال نیم دایره و خمیدگی در سیم ها و ورق های فلزی استفاده بسیاری عالی می شود. از فک صاف می توان برای گرفتن و خم کردن مواد مسطح استفاده کرد.

انبر دم گرد نیمه گرد و صاف 

نکات مهم خرید انبر دم گرد چیست

هنگام انتخاب یک انبر دم گرد، باید چندین فاکتور را در نظر گرفت تا اطمینان حاصل کنید که با آن می توانید نیازها و کارهای خاص خودتان را انجام بدهید. چند نکته برای خرید وجود دارد که به شما در تصمیم گیری و انتخاب درست انبر دم گرد کمک می کند:

کیفیت و جنس

انبردست دم گرد ساخته شده از مواد با کیفیت بالا مانند فولاد سخت یا کروم وانادیوم را انتخاب کنید. انبردست با کیفیت، دوام و طول عمر بیشتری را برای شما فراهم می کند. همچنین به دنبال انبری باشید که دسته های راحت و خوش دستی داشته باشد تا برای جلوگیری از خستگی دست در هنگام استفاده های طولانی مدت مناسب باشد. 

اندازه و شکل فک 

انبرهای دم گرد در اندازه های مختلف وجود دارند، بنابراین اندازه ای را انتخاب کنید که برای دستان و کار شما راحت باشد و همچنین با مقیاس پروژه و کاری که انجام می دهید مطابقت داشته باشد. نیز به یاد داشته باشید که شکل فک را هم در نظر بگیرید. چه به فک های کاملا گرد یا ترکیبی از آرواره های گرد و صاف برای کارتان نیاز داشته باشید، دقت کنید.

مکانیسم فنری

برخی از انبرهای دم گرد دارای مکانیزم فنری هستند که به طور خودکار پس از هر بار گرفتن فک ها را باز می کند. این ویژگی می تواند در کاهش فشار دست در انجام کارهای تکراری مفید باشد.

انبر دم گرد | چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بسته شدن کامل نوک انبر دم گرد

اطمینان حاصل کنید که نوک انبر دم گرد هنگام بسته شدن فک ها به طور یکنواخت به هم می رسد. این امر در کیفیت نهایی کاری که انجام می دهید، تاثیر بسیار زیادی دارد.

راحتی و خوش دستی

دستگیره های راحت برای مدت زمان استفاده طولانی مدت بسیار مهم است. به دنبال انبرهایی باشید که دارای دسته های ارگونومیک و غیر لغزنده بوده تا گرفتن و نگه داشتن آنها را راحت و آسوده کند.

نقد های کاربران

خواندن نظرات و نمراتی که کاربران می دهند می‌تواند اطلاعات بسیار خوب و مفیدی در مورد عملکرد و دوام واقعی انبردست ارائه دهد. این بررسی ها می توانند به شما کمک کنند تا بر اساس تجربیات دیگران انتخابی آگاهانه داشته باشید.

هدف و پروژه ها

کار یا پروژه خاصی را که قرار است از انبر دم گرد در آن استفاده کنید، به طور شفاف و واضح، مشخص کنید. پروژه های مختلف ممکن است به انواع مختلفی از انبردست دم گرد نیاز داشته باشند، بنابراین مطابق با کاری که انجام می دهید آن را انتخاب کنید.

قیمت و ارزش

در حالی که در نظر گرفتن میزان پولی که قرار است هزینه کنید مهم است اما کیفیت را بر قیمت اولویت دهید. سرمایه گذاری بر روی یک جفت انبر دم گرد بادوام و باکیفیت در دراز مدت ارزش بهتر و بیشتری را به همراه خواهد داشت. با در نظر گرفتن این نکات و انتخاب یک انبر دم گرد مناسب، به خوبی کارها و پروژه های خود را انجام داده و به پیش خواهید رفت. ایجاد حلقه ها، خمیدگی ها و منحنی های دقیق در پروژه هایی که انجام می دهید با این انبرها امکان پذیر می شود.

سخن پایانی

در این بلاگ از ابزارسرا مگ  به سوال انبر دم گرد چیست و چه کاربردهایی دارد؟ پاسخ دادیم. هر نوع انبر در صنعت ابزار دستی و ابزارآلات هدف خاصی را برآورده می کند و شناخت یا درک تفاوت های آنها می تواند به شما در انتخاب ابزار مناسب برای کار خودتان کمک کند. چه نیاز به ایجاد اشکال گرد داشته باشید، چه با مواد مسطح کار کنید یا نیاز به دقت در کار داشته باشید، داشتن یک انبر دم گرد با شکل فک مناسب و حرفه ای در کار شما و نتیجه نهایی بسیار تاثیرگذار و حیاتی است. 

برای خرید انواع انبر دم گرد از سایت ابزارسرا اقدام نمایید.

admin
ارسال دیدگاه