انبر چیست | معرفی انبر و کاربرد آن

pliers

مقدمه

انبر چیست؟ انبر ابزار دستی پرکاربردی است که در صنایع مختلف، کارگاه ها و خانه‌ها نقش اساسی دارد. انبرها با طیف متنوع و گسترده از انواع و عملکردهای مختلف، نقش مهمی در کارهای و پروژه های ریز و درشت دارند. از انبرها در عملیات نگهداری شیء، برش، و باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله ی جامع، ما انواع مختلف انبر، عملکردهای خاص و کاربردهای آن‌ها را در کارهای متفاوت بررسی خواهیم کرد.

 

انبر سیم چین و کابل بر

سیم چین ها و کابل برها برای برش دقیق سیم ها و کابل های برق طراحی شده اند. آنها دارای تیغه های تیزی هستند که برش های تمیز و مفیدی را ایجاد می کنند.

این نوع انبر معمولاً در کارهای برقی، مخابراتی، سیم کشی خودرو و کارهایی که به طور کلی در آنها سیم و کابل به کار رفته است، استفاده می شود. این ابزارهای دستی برش دقیق و ایمن سیم را بدون آسیب رساندن به قسمت فلزی سیم را تضمین می کنند.

انبر چیست؟ معرفی انواع انبر و کاربرد آنها. انبر سیم چین

انبر سیم لخت کن و کف چین

از این ابزار دستی برای برداشتن عایق و روکش از سیم‌های برق استفاده می‌شوند که امکان متصل کردن یا بستن انتهای سیم ها را فراهم می کند. از طرف دیگر کف چین برای ایجاد برش های تمیز و صاف در انتهای سیم هایی که از دیوار یا قطعات بیرون زده اند، به کار گرفته می شود.

سیم لخت کن و کف چین در تاسیسات الکتریکی، تعمیرات برقی و مخابرات استفاده ضروری و نقش حیاتی دارند. کف چین معمولاً در کارهای الکترونیکی، جواهرات سازی و کارهایی که در آن سیم ها باید به صورت دقیقی برش بخورند، به کار گرفته می شوند.

کف چین

 

انبردست چیست

انبر دست چیست؟ انبر دست که بعضی وقت ها به آن انبر ترکیبی گفته می شود دارای فک‌های با قابلیت چسبندگی، لبه های برای برش و چین‌دار داخلی است که همه این سه کارکرد را در خود جمع کرده است. این نوع انبر دارای سازگاری و تطبیق پذیری بسیار بالایی با انواع کارهای مختلف نظیر گرفتن، برش و کشیدن دارد.

انبر دست به طور گسترده در کارهای برقی، ساختمانی، لوله کشی و کارهای عمومی استفاده می شود. آنها برای گرفتن، پیچاندن، خم کردن، برش و چین دادن مواد مختلف ابزاری ایده آل هستند. سبک بودن آنها یکی از مزیت‌های اساسی شان محسوب می شود.

انبردستی

بیشتر بدانید:

انبر دست چیست

 فرق و انواع انبر و انبردست

فرق انبردست و دم باریک

فرق انبردست و سیم چین

انبر دم باریک و دم پهن

انبر دم باریک دارای فک های بلند، کشیده و مخروطی شکل است که برای دسترسی به فضاهای تنگ و باریک و گرفتن اشیاء کوچک به کار گرفته می شود. انبر دم پهن دارای فک های پهن و صاف برای نگه داشتن و خم کردن سطوح و قطعاتی که صاف هستند، به کار می روند.

انبر دم باریک معمولاً در کارهای الکترونیکی، جواهرات سازی و کارهای پیچیده که نیاز به گرفتن و خم کردن دقیق قطعات دارند استفاده می شود. انبر دم پهن ابزار همه کاره ای است که در فلزکاری، جواهرات سازی و کارهای عمومی برای گرفتن و خم کردن استفاده می شود.

 

بیشتر بخوانید:

انواع دم باریک ظریف | دم باریک چیست و انواع آن کدامند؟

دم باریک

انبر دم گرد و دم تخت

انبر دم گرد دارای فک های گرد و کشیده ای است که برای ایجاد حلقه، انحنا و خمیدگی در سیم ها ابزار بسیار ایده آل و مفیدی است. انبر دم تخت دارای فک های صاف مشابه انبر دم پهن است که برای گرفتن و خم کردن سطوح صاف، استفاده می شود.

انبر دم گرد به طور گسترده ای در ساخت جواهرات، سیم کشی و صنایع دستی استفاده می شود. انبر دم تخت برای کارهای عمومی مانند گرفتن، خم کردن و نگه داشتن قطعات یا وسایل بسیار مناسب هستند.

 

بیشتر بخوانید: 

انبر دم گرد | چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

انبر خار باز کن و خار جمع کن

انبر خار باز کن برای جدا کردن یا برداشتن گیره ها یا حلقه های نگهدارنده طراحی شده است. انبر خار جمع کن بر خلاف خار باز کن، دارای نوک خمیده است که برای جمع کردن یا جا اناداختن حلقه ها و گیره های استفاده می شود. همچنین از آن برای دسترسی به نقاطی که دست به سختی در آنها جا میگیرد، مفید و کاربردی است.

انبر خار باز کن در کارهای مانند تعمیر و نگهداری خودرو، ماشین آلات و تجهیزات استفاده بسیار زیادی دارد. انبر خار جمع کن در لوازم الکترونیکی، جواهرات سازی و کارهایی که نیاز به زاویه خاصی برای گرفتن اشیا یا قطعات دارند، مفید است.

خار باز کن

انبر پرچ

ابزار پرچ، انبر و ابزاری تخصصی است که برای نصب انواع و اقسام میخ پرچ ها استفاده می شود. انبر پرچ در صنایع خودروسازی، هوافضا و ساخت قطعات فلزی که نیازمند نصب ایمن و مطمئن هستند، به کار گرفته می شوند.

انبر پرچ

بیشتر بخوانید:

انواع انبر پرچ | 0 تا 100 انبر پرچ برای همیشه یاد بگیرید

 

انبر قفلی

انبر قفلی دارای مکانیزم قفلی است که در انتهای دسته های آن تعبیه شده است. قابلیت ویژه انبر قفلی به آن اجازه میدهد تا به صورت خیلی محکم دور اشیا را گرفته و بر روی آن قفل شود تا به سادگی بتوان کار مدنظر را به پیش برد.

انبر قفل در کارهای جوشکاری، خودروسازی و فلزکاری که در آن نیاز به گرفتن محکم و مطمئن است استفاده می شود. آنها همچنین می توانند به عنوان گیره موقت استفاده شوند.

 

انبر قفلی وایس گریپ 4

بیشتر بخوانید:

انبر قفلی چیست | کاربردهای آن کدامند؟

انبر قفلی و کاربرد آن | چگونه از انبر قفلی استفاده کنیم

انبر آرماتور بندی

انبر آرماتوربندی که به عنوان گاز انبر هم از آن یاد می شود، دارای فک های تیز و زاویه دار برای برش سیم ها و قطعاتی نظیر سیم آرماتور است. گاز انبر، معمولاً در کارهای برقی، الکترونیکی، جواهرسازی و کارهایی که در آن به برش های ظریفی که نیاز به دقت و تمیزی دارند استفاده می شود.

انبر آرماتوربندی

انبر کلاغی

انبر کلاغی که به عنوان انبر شلاقی یا لوله گیر هم از آن یاد می شود، دارای فک های قابل تنظیم است که می تواند در عرض های مختلف، متناسب با لوله یا اتصالات مختلف تنظیم شود. آنها چسبندگی و استحکام قوی ای را دور اجسام مد نظر، با اندازه های مختلف ایجاد می کنند.

انبر شلاقی ابزار همه کاره ای است که در لوله کشی، تاسیسات و ساختمان سازی بیشترین کاربرد دارد. آنها برای گرفتن و چرخاندن لوله ها، اتصالات و قطعاتی که شکل نامنظم دارند،  بسیار مفید و کاربردی هستند.

انبر کلاغی

ست انبر

مجموعه‌ انبر از انواع و اشکال متنوع و پرکاربرد انبر هستند که طیف گسترده‌ای از ابزارها را برای کارهای مختلف، کنار هم دیگر جمع کرده اند. ست و مجموعه انبر برای مشاغل حرفه ای، علاقه مندان به ابزارآلات و کارگاه ها مفید هستند و مجموعه ای مناسب از انبردست را برای کارهای مختلف را دارا هستند. آنها سازگاری بالایی را کارهای مختلف دارند و مقرون به صرفه بودن را با خود دارند.

انواع ست انبر در مقاله انبر چیست؟

انبر فشار قوی و عایق

انبر فشار قوی عایق برای کار با سیستم های الکتریکی با ولتاژ بالا طراحی شده است. این انبرها دارای دسته های عایق و ایمن هستند تادر برابر ولتاز بالای نیروی الکتریسته از دستان مراقبت کنند.

انبرآلات فشار قوی و عایق در تاسیسات الکتریکی، تعمیر و نگهداری و کارهای تعمیری که ایمنی در آنها از اولویت رخوردادر است، استفاده می شوند. آنها ایمنی در هنگام کار با قطعات ااکتریکی و برقی را تضمین می کنند.

 

انبر مفتول بر

انی نوع انبر ابزاری جمع و جور و به نسبت کوچک است که برای برش پیچ، سیم، زنجیر و سایر مواد ضخیم و مشابه اینها استفاده می شوند.

انبر مفتول بر معمولاً در کارهای ساختمانی، خودروسازی، حصار کشی و قفل سازی استفاده می شود. آنها برش دقیق و کارآمدی را در فضاهایی دستری به آنها محدود یا تنگ است را فراهم میکند.

انبر مفتول بر

انبر چند منظوره

انبردست های چند منظوره عملکردهای مختلفی مانند گرفتن، برش، چین دادن و جدا کردن را در یک ابزار ترکیب می کنند.

انبرهای چند منظوره ابزارهای همه کاره ای هستند. همانطور که از نامشان پیداست در کارهای برقی، تعمیرات خودرو، پروژه های خانگی و کارهای مختلف دیگر استفاده می شوند. آنها با از بین بردن نیاز به ابزارهای متعدد، راحتی و کارایی را فراهم می کنند.

 

انبر پرس یا کابل شو

انبر کابل شو برای ایجاد اتصالات ایمن و قابل اعتماد روی سیم ها، کابل ها و کانکتورها طراحی شده اند.

انبر پرس معمولاً در صنایع برق و الکترونیک، مخابرات و سیم کشی خودرو استفاده می شوند. آنها اتصال الکتریکی بهینه، مناسب و بادوام را می توانند به وجود آورند.

انبر کابل شو

بیشتر بخوانید:

انواع انبر

نتیجه گیری

انبر ها جزء ضروری هر جعبه ابزار محسوب می شوند که به علت سازگاری و کارایی بسیار بالایی که میتوانند برای انواع کارهای مختلف با خود همراه داشته باشند، مورد استفاده عموم مردم قرار دارند. هر نوع انبر ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارد.

با شناخت و درک انواع انبر های مختلف و عملکرد خاص آنها، می توانید ابزار مناسبی را برای کار انتخاب کنید و کارایی و بهره وری خود را در کارها و پروژه هایتان افزایش دهید. چه یک فنی کار حرفه‌ای باشید و چه علاقه‌مند به انجام کارهای فنی و تعمیراتی در خانه توسط خودتان، داشتن مجموعه‌ای متنوع از انبر ها، شما را به ابزارهای مورد نیاز برای انجام دادن طیف گسترده‌ای از پروژه‌ها، به روشی آسان و با دقت مجهز می کند.

admin
ارسال دیدگاه