آچار فرانسه چیست | کاربردها و تاریخچه آن‌ را بدانید

adjustable-wrench

مقدمه

آچار فرانسه چیست؟ آچار فرانسه، یک ابزار دستی مهم و ضروری در هر جعبه ابزاری است و تاریخچه ای جذاب دارد که تکامل و پیشرفت صنعتگری را در خود نشان می دهد. منشاء اختراع آچار فرانسه را می توان در اواسط قرن نوزدهم جستجو کرد، زمانی که نوآوری در ابزارهای مهندسی و صنعتی بسیار رایج و مهم بود. این آچار در سال 1842 توسط سالامون مِریک اختراع و ثبت شده است. در واقع یک ابداع انقلابی نسبت به آچارهای معمولی با اندازه ثابت را در خود نشان می دهد و به کسی که از آن استفاده می کند، این امکان را می دهد تا بدون زحمت با اندازه های مختلف مهره و پیچ کار کند.

 

انواع آچار فرانسه: جهانی از تنوع

آچارهای فرانسه انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کارها و کاربردهای خاصی طراحی شده اند. در ادامه انواع رایج آچارهای فرانسه  آورده شده است.

 

آچار فرانسه کلاسیک 

آچار فرانسه کلاسیک دارای طراحی ساده‌ای است که برای همگی ما آشناست. به طور معمول دارای یک روکش فلزی، با یک دسته مستقیم و یک فک متحرک است. این طراحی ارگونومیک و آشنا باعث شده است در کارها و پروژه های مختلف به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد.

 

آچار فرانسه ارگونومیک

این آچارها دارای دسته هایی ارگونومیکی هستند که اغلب از لاستیک یا مواد غیر لغزنده ساخته شده اند. دسته به گونه ای طراحی شده است که به راحتی در داخل دست قرار گیرد و فشار به دست را در زمان استفاده‌ی طولانی مدت کاهش می دهد. طراحی های ارگونومیک راحتی در هنگام کار را افزایش می دهد و همچنین باعث ایمنی بیشتری می شود.

Ergonomic Grip Adjustable Wrench

 

آچار فرانسه لبه باریک یا پروفیل

آچار فرانسوی لبه باریک طراحی براق و باریکی دارند. آنها سبک و جمع و جور بوده و برای انجام کارها در فضاهای تنگ که ابزارها یا آچارهای حجیم ممکن است به آنجا نتوانند وارد شوند، مناسب هستند. این آچارها برای انجام دادن کارهای دقیق بسیار ایده آل هستند.

 

آچار فرانسه صنعتی

آچارهای فرانسه صنعتی دارای ظاهری مستحکم هستند و همچنین از دسته های تقویت شده و ساختار محکمی بهره می برند. آنها اغلب دارای فک های ضخیم تر و پهن تر برای باز یا بسته کردن مهره ها و پیچ های بزرگتر هستند. از این آچارها برای ایجاد گشتاور و قدرت بیشتر برای سفت کردن پیچ و مهره های بزرگ استفاده می شود.

 

آچار فرانسه چند منظوره

این نوع از آچار فرانسه ها دارای ویژگی های اضافی هستند که در طراحی آچار از آنها استفاده شده است. اینها ویژگی های اضافه ممکن است شامل چراغ های LED داخلی، خط کش مدرج یا سوکت ها در انتهای دسته باشد. این ویژگی‌های افزوده شده، سازگاری آچار را افزایش می‌دهد و آچار را به ابزاری چند منظوره تبدیل می‌کند.

 

آچار فرانسه با کد رنگ 

آچار فرانسه با کد رنگی دارای دسته هایی در رنگ های مختلف هستند که هر کدام نشان دهنده این است که اندازه یا عملکرد خاصی را می توان با استفاده از آنها انجام داد. این سیستم کدگذاری رنگ، انتخاب و سازماندهی ابزار را به ویژه در کارگاه های شلوغ یا جعبه ابزارهایی با آچارهای زیاد را ساده می کند.

 

آچار فرانسه با روکش کروم

آچارهایی که دارای روکش کروم هستند به دلیل روکش کرومی، سطحی صیقلی و بازتابنده دارند. جدا از زیبایی که این روکش ایجاد می کند، مقاومت در برابر خوردگی را ایجاد می کند و به شما این اطمینان را می دهد که ظاهر آچار در طول زمان دچار خوردگی نخواهد شد.

آچار فرانسه چیست

آچار فرانسه عتیقه 

آچار فرانسه عتیقه یا وینتج، دارای طرح های هستند و برای زیبایی یا کلکسیون دارها کاربرد دارد. این ابزارهای عتیقه اغلب دارای الگوهای پیچیده، حکاکی ها، یا اشکال دسته منحصر به فرد هستند که بازتابی از صنعتگری دوران گذشته است.

هنگام انتخاب یک آچار فرانسه بر اساس ظاهر، عواملی مانند راحتی، دوام و کار خاصی را که قرار است با آن انجام دهید، را در نظر داشته باشید.

آچار فرانسه عتیقه در مقاله آچار فرانسه چیست

کاربردهای آچار فرانسه چیست

آچار فرانسه در واقعیت بیشتر از یک ابزار دستی معمولی بوده و یک شگفتی همه کاره محسوب می شود، که از آن در کارها و پروژه های بسیار، به راحتی می توان بهره برد.

 

  • تعمیرات روزانه و معمول

از تعمیر شیرهای آب و دارای نشتی گرفته تا مونتاژ مبلمان، آچار فرانسه ابزارآلات مناسب برای تعمیرات روزمره خانگی است.

 

  • تعمیرات خودرو

در دنیای خودرو، برای سفت کردن مهره‌ها و پیچ‌ها ضروری است که از آچار فرانسه استفاده کنید و این آچار یکی از اجزای اصلی جعبه ابزار هر مکانیک محسوب می شود.

 

  • لوله کشی و تاسیسات

لوله کش ها برای سفت کردن لوله ها و اتصالات از آچارهای فرانسه استفاده زیادی می کنند و همچنین کسانی که در شغل تاسیسات مشغول به کار هستند هم از این ابزار دستی استفاده می کنند.

 

قطعات آچار فرانسه

در نگاه اول، یک آچار فرانسه ممکن است ساده به نظر برسد، اما وجه تمایز آن در فک قابل تنظیم آن نهفته است. با چرخاندن چرخ دنده حلزونی، دو طرف فک ها از همدیگر جدا می شوند و به کاربر این امکان را می دهند که آچار را دقیقاً به اندازه‌ی پیچ یا مهره ای که می خواهد باز یا بسته کند، تنظیم کند. مکانیزم به کار رفته در آچار فرانسوی چسبندگی محکمی را ایجاد میکند، از لغزیدن جلوگیری کرده و باعث می شود چرخاندن پیچ و مهره با گشتاور بهینه امکان پذیر شود.

 

جدول سایز آچار فرانسه

از انواع جیبی گرفته تا آچارهای فرانسوی سنگین و بزرگ، این ابزار دستی در اندازه های مختلف طراحی و تولید می شود. آچارهای کوچک تر برای کارهای ظریف و پیچیده ایده آل هستند، در حالی که آچارهای بزرگتر گشتاور و قدرت بیشتر، برای کارهای صنعتی را فراهم می کنند. انتخاب اندازه مناسب آچار کارایی و سهولت استفاده از آن را برای شما به وجود می آورد.

جدول سایز آچار فرانسه در مقاله آچار فرانسه چیست

نکته‌ی مهم اینکه به طور کلی اندازه هایی که در جدول مشاهده می کنید، بیشتر در دسترس هستند اما آچار فرانسه هایی هم موجودند که حتی در اندازه های کوچک می توانند محدوده باز شدن فک بیشتری داشته باشند. مثلا آچار فرانسه با سایز 4 اینچ می تواند تا حتی 44 میلیمتر باز می شود.

 

راهنمای خرید آچار فرانسه

در هنگام خرید آچار فرانسه به موارد مهمی باید توجه کنید که در ادامه این موارد را مطرح کرده ایم.

 

  • کیفیت مواد به کار رفته

به دنبال آچارهای ساخته شده از آلیاژهای بادوام یا فولاد باشند که این مواد طول عمر و مقاومت بیشتری را در برابر اصطحلاک و خوردگی خواهند داشت و خیال شما را از خرید آچار فرانسه های جدید، بی نیاز می کند.

 

  • مکانیسم تنظیم فک

آچارهایی را انتخاب کنید که مکانیسم تنظیم فک آن، دقیق و نرم بوده تا امکان تغییر اندازه بدون زحمت فک ها را داشته باشید.

 

  • طراحی دسته

هنگام انتخاب آچار موردنظرتان ،دسته های ارگونومیک را حتما در نظر داشته باشید، که گرفتن آن را راحت تر کرده و فشار به دست را در هنگام استفاده طولانی مدت کاهش دهد.

 

  • به شهرت برند توجه کنید

روی برندهای معتبری که به دلیل کیفیت و قابلیت اطمینان بالایی که دارند، سرمایه گذاری کنید. این نکته به شما این اطمینان را می دهد که ابزاری را که می خرید، در آزمایش های سخت و استاندارد مقاومت و کیفیت خود را نشان داده است.

 

سخن پایانی

آچار  فرانسه به عنوان گواهی بر نبوغ انسان، ساده کردن کارها و ارائه راه حل های حرفه ای برای مشکلات می تواند باشد. با شناخت انواع مختلف، کاربردها و قطعات آن، به خودتان این توانایی را می دهید تا هنگام خرید ابزار دستی برای جعبه ابزار خود، انتخابی آگاهانه داشته باشید.

admin
ارسال دیدگاه