انواع آچار مکانیکی و کاربردهای آن | معرفی 16 آچار پرکاربرد

آچار جغجغه ای

مقدمه

آچارهای مکانیکی ابزارهای ضروری برای هر مکانیکی و تعمیراتی‌ای است. انواع آچار مکانیکی بسیار مختلف‌اند که هر کدام برای کار و وظیفه‌ی خاصی طراحی شده‌اند. شناخت انواع مختلف و نام آچار مکانیکی به ما کمک میکنه که آچار مناسبی رو برای کار انتخاب کنیم. در این مقاله به بررسی انواع آچار مکانیکی و اسم آچارهای مکانیکی رایجی که استفاده می‌شوند، نگاه خواهیم انداخت.

انواع آچار مکانیکی

 

آچار فرانسه یکی از انواع آچار مکانیکی

آچارهای فرانسه دارای یک فک متحرک هستند که به آنها اجازه می دهد تا در اندازه های مختلف مهره ها و پیچ ها باز یا بسته کرد. این آچار جزء آچارهای همه کاره ای است که برای طیف وسیعی از کارها به کار گرفته می شود. با این حال، آنها ممکن است اندازه دقیق یک آچار تخت را به خصوص برای کارهای سنگین نتوانند داشته باشند.

آچار فرانسه

آچار یک سر تخت یک سر رینگ 

این آچارها در یک انتها دارای آچار تخت و در طرف دیگر دارای آچار رینگی یا جغجغه ای هستند. انتهای تخت به گونه ای طراحی شده است که بر روی پیچ و مهره ها قرار گرفته تا بتوانید قدرت و فشار بیشتری برای باز و بسته کردن اعمال کنید. انتهای رینگی برای چرخاندن سریع پیچ و مهره ها در شرایطی که چرخش کامل لازم نیست مفید می باشد.

آچار یک سر تخت یک سر رینگی

آچار بکس 

آچارهای بکس دارای سوکت های قابل تعویض برای جا دادن بر روی اندازه های مختلف مهره ها و پیچ ها استفاده می شود. آنها در اندازه های مختلف مانند 1.4 اینچ، 3.8 اینچ و 1.2 اینچ ساخته می شوند که به آنها امکان می دهد بخش وسیعی از وظایف را انجام دهند. آچارهای بکس اکثرا به صورت مجموعه یا ست وجود دارند که در داخل این ست ها انواع لوازم جانبی قابل استفاده هم قرار دارند.

آچار بکس

آچار ترکمتر 

آچار ترکمتر یا آچار گشتاور به گونه ای طراحی شده است که مقدار خاصی از گشتاور و فشار را با می توان به به پیچ یا مهره اعمال کرد. آنها برای کارهایی که در آن باید سطح مشخص و دقیقی از گشتاور را اعمال کرد، مانند کارهای خودرویی و مکانیکی، بسیار مهم هستند. سفت شدن بیش از حد یا کم سفت شدن می تواند منجر به مشکلاتی شود و آچار ترکمتر برای چنین جاهایی بسیار کاربردی هستند.

آچار ترکمتر

آچار شلاقی یا آچار لوله گیر

آچار لوله دارای فک های دندانه دار است که برای گرفتن سطوح گرد طراحی شده اند که استفاده از آنها را برای قطعاتی که شبیه لوله هستند، بسیار راحت می کند. آچار شلاقی در اندازه های مختلفی ساخته می شوند تا بتوان قطر لوله های مختلف را با آن باز یا بسته کرد.

آچار شلاقی

آچار آلن 

آچار آلن ابزار دستی است که به شکل L با نوک شش ضلعی طراحی و ساخته می شود. از آنها برای سفت کردن یا شل کردن پیچ هایی که دارای سوکت شش ضلعی هستند، استفاده می شود. آچارهای آلن معمولا در مجموعه‌ یا ست هایی با اندازه‌های مختلف عرضه می‌شوند که به مکانیک اجازه می‌دهد با اندازه های مختلف پیچ آلن کار کند.

آچار آلن

آچار جغجغه ای 

آچارهای جغجغه دار به مکانیک اجازه می دهد بدون برداشتن آچار از پیچ یا مهره، آنها را بچرخاند. این ویژگی امکان کار سریعتر و کارآمدتر را فراهم می کند، به خصوص در فضاهای تنگ و محدودی که چرخش کامل آچار امکان پذیر یا دست را نمیتوان در آنجا حرکت داد.

آچار جغجغه ای

آچار رینگی

آچار رینگ دارای طراحی حلقه  مانند و بسته ای است که کاملاً در اطراف پیچ یا مهره قرار می گیرد. این طرح چسبندگی ایمنی را روی مهره یا پیچ ایجاد کرده و خطر گرد شدن گوشه های آچار یا پیچ را به میزان بسیار زیادی کاهش می دهد. آچارهای رینگی در اشکال مختلفی مانند سر کج یا خم شو تولید می شوند تا بتوانید حتی در جاهای تنگ از آنها بهره ببرید.

 

آچار رینگی

آچار سوکت خور 

آچار سوکت خور دارای دهانه بازتری نسبت به آچارهای معمولی یا آچار تخت است و برای کار با اتصالات نرم مانند قطعاتی که در سیستم های هیدرولیک استفاده می شوند، ایده آل هستند. فک پهن تر خطر آسیب رساندن به اتصالات را کاهش می دهد و در عین حال یک چسبندگی قوی را بر روی آنها ایجاد می کند.

آچار سوکت خور از انواع آچار مکانیکی

آچار کلاغی

آچارهای کلاغی دارای فک هایی بازی هستند که به راحتی قابل تنظیم اند. آنها شکل منحصر به فردی دارند که شبیه به نوک کلاغ بوده و به آنها اجازه می دهد در فضاهای تنگ قرار بگیرند که یک آچار معمولی نمی تواند در آنجا استفاده شود. از این نوع آچارها اغلب برای تنظیم کردن گشتاور هم ممکن است استفاده شود.

آچار کلاغی

آچار تسمه ای 

آچار تسمه ای از یک تسمه انعطاف پذیر ساخته شده از لاستیک یا مواد دیگر برای گرفتن و چرخاندن اجسامی که سطح صاف دارند و برای جلوگیری از آسیب رساندن به آنها استفاده می کنند. از آنها معمولاً در کارهای لوله کشی و خودروسازی برای کارهایی مانند برداشتن فیلترهای روغن یا چرخاندن اجسام با شکل نامنظم استفاده می شوند.

آچار تسمه ای از انواع آچار مکانیکی

آچار فیلتر باز کن

آچار فیلتر روغن دارای طراحی خاصی برای گرفتن و باز کردن فیلتر روغن خودروها می باشد. آنها انواع مختلفی دارند، از جمله آچار فیلتر تسمه ای، انبر قفلی فیلتر باز کن و آچار فیلتر سه شاخ، که هر کدام برای اندازه ها و اشکال فیلترهای مختلف طراحی شده اند.

 

آچار اسپاد 

آچار اسپاد معمولاً در ساخت و ساز و آهن‌کاری استفاده بیشتری دارد. آنها دارای انتهای نوک تیز برای اهرم کردن بهتر و نصب لوازم جانبی‌اند و انتهای آچاری آن ضخامت کمتری دارد تا در جاهای تنگ بتوان پیچ و مهره ها را باز یا بسته کرد.

آچار اسپاد

آچار زنجیری 

آچارهای زنجیری دارای یک زنجیر هستند که به دور جسمی که قرار است بچرخد پیچیده شود و یک دستگیره ایمن و مطمئن را برای چرخاندن فراهم می کند. از آنها معمولاً در لوله کشی برای چرخاندن اجسام صاف و استوانه ای مانند لوله ها استفاده می شوند.

آچار زنجیری

آچار درام (آچار بشکه باز کن) 

آچار درام به طور خاص برای باز و بسته کردن درب بشکه ها و محفظه های مشابه طراحی شده اند. آنها شکل منحصر به فردی دارند تا به طور ایمن بر روی دهانه این محفظه ها قرار بگیرند.

آچار درام

آچار چکشی 

آچارهای چکشی دارای یک سر صاف در یک طرف برای ضربه زدن و یک آچار در طرف دیگر برای چرخاندن پیچ و مهره هستند. آنها ابزاری پر کابردی هستند که در ساخت و ساز و فلزکاری استفاده زیادی دارند.

آچار چکشی

خرید آچار مکانیکی

برای انتخاب آچار مکانیکی مناسب در ادامه چند فاکتور کلیدی را مطرح کرده ایم که هنگام انتخاب آچار مناسب برای نیازهای خاص خود، در نظر داشته باشید.

  • کاری که انجام می دهید را در نظر داشته باشید

ماهیت کاری که قصد انجام دادنش را دارید، در نظر بگیرید. آیا به گشتاور بالا، دقت یا ظریف کاری نیاز دارد؟ کارهایی مانند تعمیر خودرو اغلب به آچارهای ترکمتر برای سفت شدن دقیق نیاز دارند، در حالی که کارهایی شبیه لوله کشی ممکن است به آچار لوله برای چرخاندن محکم و ایمن نیاز داشته باشند.

  • اندازه و سایز آچار

اطمینان حاصل کنید، آچاری که انتخاب می کنید با محلی که از آن استفاده خواهید کرد، مطابقت داشته باشد. در جاهای تنگ و محدود، آچارهای جمع و جور مانند آچارهای جغجغه دار بسیار کارآمد هستند. آنها گشتاور لازم را فراهم می کنند در حالی که به شما امکان می دهند در فضاهای محدود کار خود را ادامه بدهید.

  • ارگونومی و راحتی در استفاده

ارگونومی و راحتی در دست قرار گرفتن آچار را در نظر بگیرید. آچارهایی با دسته‌های ارگونومیک فشار بر روی دست را کاهش می‌دهند و یک چسبندگی راحت را فراهم می‌کنند تا شما را قادر ‌سازد برای مدت طولانی بدون ناراحتی یا خستگی کار کنید.

  • کیفیت و دوام

روی آچارهای باکیفیت ساخته شده از مواد بادوام مانند فولاد کروم وانادیوم سرمایه گذاری کنید. آچارهای باکیفیت با سرعت کمتری فرسوده می شوند و این امر طول عمر و عملکرد قابل اعتماد آنها را در طول زمان، حفظ می کند.

  • شهرت برند

آچارها را از برندهای معتبر که به دلیل کیفیت و قابلیتی که در تولید ابزار دستی دارند، انتخاب کنید. خواندن نظرات دیگران و همچنین افراد باتجربه و متخصص می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد بهترین مارک‌های موجود در بازار کمک بسیار کند.

با ارزیابی دقیق این عوامل، می توانید با اطمینان آچار مکانیکی مناسب را برای کارهای خود انتخاب کنید. یک انتخاب کاملا آگاهانه نه تنها کارایی شما را در حین کار افزایش می دهد، بلکه طول عمر ابزارآلات شما را افزایش می دهد.

سخن پایانی

هر یک از این آچارهای تخصصی هدف مشخصی را دنبال می کنند و کاربرد یا وظایف خاصی را می تواند با آنها انجام داد. داشتن مجموعه ای جامع از آچارهای مکانیکی این اطمینان را می دهد که یک مکانیک یا شما برای طیف  وسیعی از کارهایی که انجام می دهید، چه در زمینه خودرو، لوله کشی، ساخت و ساز یا سایر زمینه ها، دستتان برای آن، باز باشد. در این مقاله سعی کردیم تمام آچار های مکانیکی را مطرح کنیم.

با شناخت انواع مختلف آچارها و کاربرد آنها، می توانید کارآمدتر و موثرتر کار کنید و در زمان و انرژی خود در کارهای مختلف خود، صرفه جویی کنید. چه مکانیک حرفه ای باشید و چه از علاقه مندان به ابزارآلات، داشتن آچار مناسب برای کار موفق و دقیق، ضروری و حیاتی است.

admin
ارسال دیدگاه