دریل مناسب و کلیه نکاتی که باید هنگام خرید به آن توجه کنید

image min 1

چگونه یک دریل انتخاب کنیم؟

سه نوع دریل متدوال وجود دارد: دریل دستی (برقی یا شارژی)، دریل پرس و دریل مگنت یا پایه مغناطیسی. برای انتخاب مناسب ترین نوع دریل باید شرایط کاری خود و اینکه چه نیازی دارید، را در نظر بگیرید.
اول از همه، بسته به موادی که باید سوراخ کنید، قطر و عمق سوراخ ها باید اطلاعاتی را به دست آوردید. اکثر پیمانکاران و افراد اطلاعاتی در مورد حداکثر قطر و عمقی که برای هر ماده که عملیات قرار است بر روی آن انجام بگیرد، دارند.
قدرت دریل یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که باید در نظر بگیرید. هرچه دریل شما قدرتمندتر باشد، سوراخ کردن مواد بسیار سخت مانند بتن آسان‌تر خواهد بود. میخواهیم در این مقاله به این هدف برسیم که دریل مناسب و کلیه نکاتی که باید هنگام خرید به آن توجه کنید، چه چیزایی هستند.

سرعت به قدرت دریل بستگی دارد. برای برخی از مواد (مانند فلزات)، اگر سرعت خیلی زیاد باشد، به مته و دستگاه آسیب می‌زند. بنابراین توصیه می‌کنیم برای این نوع مواد از دریلی با کنترل الکترونیکی و مته مخصوص استفاده کنید.

در نهایت، در مورد دریل شارژی قابل حمل، توجه به ولتاژ باتری و دستگاه مهم است. هر چه ولتاژ باتری بیشتر باشد، قدرت آن بیشتر خواهد بود.

برای خرید دریل مناسب چه نکاتی باید در نظر گرفت؟

با توجه به نوع دریل که انتخاب می‌کنید، یک سری از نکات را باید در نظر بگیرید. ما در این قسمت با توجه به سه نوعی که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم (دریل دستیشامل برقی و شارژی، دریل پرس و دریل مگنت)، پیش خواهیم رفت.

چگونه یک دریل برقی یا شارژی انتخاب کنیم؟

دریل‌های دستی رایج ترین دریل موجود در بازار است. هر دو نوع آنها در دست جای میگیرند، جمع و جور و سبک وزن هستند.

دریل شارژی

دریل برقی همانطور که از نام آن پیداست، دریل سیم‌داری هستند که باید به منبع تغذیه متصل شوند. این دریل‌ها با قدرتی بین 500 تا 1300 وات، به اندازه کافی قدرتمند هستند که بتوانند انواع مواد را سوراخ کنند.
علاوه بر این، دیگر لازم نیست نگران کارایی آنها باشید. آنها ابزاری ایده آل برای استفاده طولانی مدت و فشرده هستند که کمتر ابزاری به پای آن خواهد رسید. با این حال، این دریل ها معمولاً سنگین‌تر از دریل شارژی هستند. در نتیجه، کار با آن زمانی که مانور و حرکت در محیط کاری برای شما اهمیت داشته باشد، استفاده از آن با توجه به طول کابل سیمی ممکن است شما را با محدودیت‌هایی مواجه کند.
از طرف دیگر دریل‌های شارژی سبک‌تر، کار با آن‌ها آسان‌تر (به دلیل عدم وجود سیم) و جمع‌وجورتر از دریل برقی هستند. به این ترتیب که کار با آنها لذت بخش‌تر است زیرا آنها آزادی حرکت و مانور بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورند.
با این حال، شما فقط قادرید برای مدت محدودی از دریل شارژی استفاده کنید، زیرا فعالیت آنها به عمر باتری بستگی دارند. همچنین قدرت کمتری نسبت به دریل برقی دارند. قدرت یک مته شارژی کاملاً به ولتاژ و شدت باتری آن بستگی دارد.

لازم به ذکر است که دریل شارژی را می‌توان به حالت ضربه‌ای یا چکشی نیز برای سوراخ کردن مواد سخت مجهز کرد. تقریباً تمام دریل های برقی مجهز به حالت ضربه هستند. امکان یافتن دریل ضربه ای شارژی نیز وجود دارد اما این حالت باعث کاهش عمر باتری آنها می‌شود.

چگونه یک دریل پرس انتخاب کنیم؟

دریل پرسی اکثراً در کارگاه‌ها استفاده می‌شود. این دریل ها قوی و دقیق هستند و امکان ایجاد سوراخ های تمیز در مواد ضخیم و سخت را ممکن می‌کنند. آنها به صورت عمودی سوراخها را در مواد یا سطوح ایجاد می‌کنند.

دریل پرسی

قوی ترین دریل پرس می‌توانند سوراخ‌هایی تا قطر 30 میلی متر ایجاد کنند.
قبل از انتخاب مدل دریل پرسی یا دریل ستونی، باید بدانید که برای چه کاری قرار است استفاده شود. مانند دریل دستی، باید به قدرت دریل توجه کنید. همچنین باید فاصله ایده آل و مدنظرتان را بین میز و سه نظام را تعیین کنید. این ویژگی است که اندازه قطعاتی را که می‌توانید روی آن کار کنید تعیین می‌کند.
علاوه بر این، برخی از مدل‌ها به شما این امکان می‌دهند فاصله بین صفحه و سه نظام را تنظیم کنید. این ویژگی به انعطاف‌پذیری بیشتری در اندازه قطعاتی که باید سوراخ شوند، منجر می‌شود.
عامل دیگری که باید در نظر بگیرید، تجربه کاربری دریل پرس است. برای اینکه کارتان راحت‌تر باشد، توصیه می‌کنیم دریل با دسته‌های بلند خریداری کنید که پایین آوردن سه نظام را آسان‌تر می‌کند. برخی از دریل‌ها حتی به چرخ دستی مجهز هستند که پایین آوردن سه نظام را آسان‌تر، صاف‌تر و دقیق‌تر می‌کند.
دریل پرس مجهز به موتورهای تک فاز یا سه فاز هستند. دریل پرس سه فاز نسبت به تک فاز می‌تواند تحت فشار بیشتری قرار گیرد. در نتیجه گرمای کمتری تولید خواهند کرد.
در نهایت، شما باید به ایمنی خودتان هم توجه کنید. به ویژه با تهیه یک سوئیچ اضطراری و یک گیره برای نگه داشتن قطعاتی که قرار است سوراخ شوند، می‌توانید امنیت خود را افزایش دهید. گیره که برای جلوگیری از حوادث ضروری است را می‌توان جداگانه خریداری کرد.

چگونه یک دریل پایه مغناطیسی انتخاب کنیم؟

دریل پایه مغناطیسی نوع خاصی از دریل پرس هستند که عموماً در سازه‌های فلزی و در محل‌های ساخت و ساز استفاده می‌شوند.
دریل مگنت
بر خلاف دریل‌های معمولی، آنها روی زمین یا روی میز کار ثابت نمی‌شوند. پایه مغناطیسی به دریل اجازه می‌دهد تا روی هر سطحی که از فلز ساخته شده است نصب و ثابت شود.
توصیه می‌کنیم دریلی با دسته‌های بلند یا چرخ دستی انتخاب کنید، زیرا دقت و روانی بیشتر هنگام سوراخ‌کاری را تضمین می‌کند.

چگونه یک سه نظام دریل انتخاب کنیم؟

سه نظام محل نگهداری مته است که در انتهای دریل قرار دارد. این بخش ضروری دریل و عنصری است که باید در نظر بگیرید. قطر سه نظام تا حدی ظرفیت حفاری دریل را تعیین می‌کند.

دریل شارژی و انواع سه نظام
سه نوع سه نظام وجود دارد:

  • سه نظام معمولی با استفاده از یک کلید یا آچار بسته می‌شوند. این قوی‌ترین و قابل اعتمادترین نوع سه نظام است. اینها می‌توانند قطر 10 میلی متر یا 13 میلی متر داشته باشند. به یاد داشته باشید که هرچه قطر بیشتر باشد، ظرفیت حفاری بالاتر است.
  • سه نظام بدون کلید یا اتوماتیک با دست بسته می‌شوند و اجازه می‌دهند مته خیلی سریع عوض شود. می‌توانید با سهولت زیادی از یک مته به مته دیگر تغییر وضعیت دهید. این ویژگی باعث می‌شود کار با سرعت بیشتری پیش رود.
    این نوع سه نظام منحصراً برای دریل دستی (برقی و شارژی) استفاده می‌شود. قطر آنها 10 میلی متر یا 13 میلی متر است. با این حال، مکانیسم گیره آن نسبت به سه نظام معمولی قدرت و قابلیت اعتماد کمتری دارد.
  • سه نظام‌های SDS به شما این امکان را می‌دهد که ابزار حفاری را خیلی سریع و بدون آچار تعویض کنید. SDS مخفف Slotted Drive System است و این مته‌ها دارای شیارهایی در انتهایشان هستند که در شکاف‌های مته قرار می‌گیرند. سه نظام مته SDS همچنین نیروی کوبنده‌ای که هنگام کار بر روی مواد سخت به وجود می‌آید و به دستان وارد می‌شود را کاهش می‌دهد، کاهش می‌دهد.

چه ویژگی های دیگری به شما در انتخاب دریل کمک می کند؟

دریل ها می‌توانند ویژگی های دیگری داشته باشند که کارایی یا ایمنی آنها را بهبود می‌بخشد یا استفاده از آنها را تسهیل می‌کند.
برخی از دریل های قابل حمل (شارژی و برقی) تحت عنوان دریل سر کج شناخته می‌شوند. اینها به ویژه برای استفاده در جاهایی که دسترسی به آن سخت است مانند گوشه اتاق مناسب هستند. دریل سرکج به لطف سه نظام خود به شما امکان می‌دهند در مکان‌هایی که دریل معمولی قادر به فعالیت نیست، سوراخ کنید و همچنین پیچ یا مهره‌ها را نصب و باز کنید. در این نوع از دریل‌ها که قیمت بالاتری دارند، می‌توانید با توجه به نیاز خودتان زاویه سه نظام را تنظیم کنید.

نکات دریل هنگام خرید

گشتاور

گشتاور نیرویی است که باعث چرخش می‌شود و گشتاور بیشتر به معنای چرخش سریعتر است. برای مصالح سخت، مانند آجر کاری، گشتاور بالا بهترین گزینه است. در حالی که برای مواد ظریف‌تر مانند چوب، تنظیم گشتاور کمتر میزان آسیب را کاهش می‌دهد و مناسب‌تر است.

سرعت

با RPM (دور در دقیقه) اندازه گیری می‌شود. سرعت کمتر برای نصب پیچ‌ها یا سوراخ کردن در مواد نرم‌تر و سرعت بالاتر برای سوراخ کردن در مواد سخت‌تر به کار می‌رود.

سه نظام

سه نظام را در قسمت‌های قبلی همین مقاله شرح داده‌ایم.

ظرفیت دریل

ظرفیت دریل عمق سوراخ‌کاری نیست، بلکه حداکثر قطر مته قابل استفاده بر روی دریل است. شک نکنید! بررسی قطر سه نظام قبل از خریداری برای اطلاع از قطر مته‌هایی که می‌توانید بر روی آن نصب کنید، ارزشمند خواهد بود.

راست گرد و چپ گرد

دریل‌هایی با عملکرد معکوس می‌توانند جهت چرخش مته را تغییر دهند. این قابلیت برای باز کردن یا شُل کردن پیچ و مهره به کار می‌رود.

گیربکس

دریل هایی که گیربکس دارند؛ به شما امکان می‌دهند محدوده‌های سرعت متفاوتی را انتخاب کنید.

نوع موتور

در حالی که بیشتر دریل‌ها از شفت برای چرخاندن استفاده می‌کنند، دریل های براشلس از یک برد مدار الکترونیکی و یک سنسور به جای آن استفاده می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود آنها انرژی کارآمدتر، سبک‌تر و عمر طولانی‌تر داشته باشند.

سخن پایانی

در این مقاله نکات مهمی که در انتخاب انواع دریل‌های مختلف کاربرد دارد و همچنین دسته‌بندی‌های مختلفی که برای این ابزار وجود دارد را شرح دادیم.

admin
ارسال دیدگاه