قبل از خرید دریل برقی به این نکات توجه کنید.

Capture min 5
  •  چرا دریل برقی بخریم؟
  • آشنایی با دریل برقی
  • کابل تغذیه/ باتری
  •  چه نوع باتری بخریم؟
  •  دسته و دستگیره
  • موتور و بدنه آن
  •  دکمه روشن/ خاموش (ماشه)
  •  سه نظام (سَری)
  •  وزن
  •  مکانیزم چرخش معکوس
  •  انواع دریل
  •  سخن پایانی

چرا دریل برقی بخریم؟

جعبه ابزار هر فنی کار یا منزلی باید شامل یک دریل برقی باشد. از این دستگاه می‌توان برای انجام کارهای ضروری مانند سوراخ کاری جهت پیچ کردن یا حفاری استفاده کرد. در عین حال دریل که قدرت و توان زیادی را به وجود می‌آورد، به مقدار خیلی زیاد در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند.
خرید دریل برقی برای هر کسی که در مشاغل فنی، تعمیرات، ساخت و ساز مشغول است یا حتی علاقه‌مند آنهاست، به نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. زیرا در موارد بی‌شماری این ابزار برقی مفید، به قابلیت ‌های متعددی مجهز می‌شود. ما در ابزارسرا راهنمای خرید دریل برقی اختصاصی را تدوین کرده‌ایم که همراه با شما، انتخاب آسان‌تر و با کیفیت‌تری را تجربه کنید.

دریل در دست صنعتگر

دریل برقی یکی از پرکاربردترین ابزارهای موجود در سطح بازار است. که علاوه بر سوراخ کاری می‌تواند مثلا برای سنباده نیز به کار رود.
همچنین ممکن است برای هم زدن رنگ، گچ یا ملات استفاده شود. دریل‌های برقی (کابلی) تجهیزات ضروری برای بازسازی و تعمیرات خانه و انواع کارهای جزئی و عمده در اطراف خانه را دارا هستند.
در حالی که یک مته برقی ابزار مفیدی برای کار سریع است. نیرو و قدرت بالای آن می‌تواند منجر به ایجاد سوراخ‌های نادرست، شکستگی یا کنده شدن قطعات و حتی آسیب جدی به کاربر شود.
در صورت استفاده مناسب، دریل برقی ممکن است به شما در تمام کردن کارها در زمان بسیار کمتری از آنچه انتظار دارید، کمک کند.

آشنایی با دریل برقی (راهنمای خرید دریل برقی بخش اول)| دریل برقی چیست؟

برای خرید مطمئن و با آسودگی خاطر دریل، از قبل باید با خود دستگاه دریل، اجزای محتلف آن و تاثیرات این اجزا بر عملکردش آشنا شویم. هر کدام از این اجزا در نتیحه نهایی و نوع کاربری بسیار پراهمیت و موثر است.
این قطعات با هم کار می‌کنند و چرخشی ایجاد می‌کنند که برای ایجاد سوراخ‌هایی بر روی سطوح مختلف به کار می‌رود.

دریل شارژی در دست خانم

در یک نگاه اولیه به دستگاه دریل برقی باید به این اجزا توجه کنیم: کابل تغذیه یا سیم برق (در انواع شارژی باتری داریم)، دسته و دستگیره، موتور و بدنه آن، دکمه روشن/ خاموش (ماشه)، سه نظام (سَری)، وزن، مکانیزم چرخش معکوس
همزمان با آشنایی که به اجزا پیدا خواهیم کرد، سعی می‌کنیم، مزیت یا معایب این ویژگی‌ها را نیز بیان کنیم. در ابتدای راهنمای خرید دریل برقی به شناخت ویژگی‌های مهم دریل برقی می‌پردازیم چون شناخت آنها به انتخاب راحت و با اطمینان کمک شایانی می‌کند.

کابل تغذیه/ باتری

دریل‌های برقی یا کابلی با در نظر گرفتن طول کابل امکان مانور را برای کاربر ایجاد می‌کند. به میزانی که این کابل طویل باشد، این امکان افزایش پیدا می‌کند.
مزایا کابل تغذیه، با توجه به اتصال به سیستم برق شهری یا ژنراتور این است، که با تمام توان و قدرت می‌تواند کار کند. همچنین این مزیت را دارند، که هیچ افتی در شدت عملیات دریل ایجاد نخواهند کرد، یعنی سرعت مته دریل ناخواسته کاهش پیدا نمی‌کند.

دریل شارژی در برابر دریل برقی

دریل شارژی (باتری دار) در اولین نگاه دارای قابلیت مانور بسیار زیاد هستند؛ یعنی به راحتی در جاهای مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. قطعا نگرانی از بابت عدم دسترسی به پریز برق یا ژنراتور برق نخواهید داشت.
امروزه باتری این ابزار با ظرفیت‌ها و توان مختلف در بازار موجود است، که متناسب با هر نیازی بروز رسانی شده‌اند. به احتمال زیاد هنگام انجام دادن کاری که از نظر زمانی طول می‌کشند، به بیش از یک باتری نیاز خواهید داشت.
با توجه توصیه متخصصین با تجربه، طراحان ابزار و اینکه شارژ باتری با استفاده مداوم کاهش می‌یابد، پیشنهاد این است، بیش از یک باتری تهیه کنید.
همچین دریل شارژی از لحاظ قدرت و توان نسبت به انواع برقی، توان کمتری ارائه می‌دهند.

چه نوع باتری بخریم؟

در دنیای باتری‌ها ممکن است با انواع نیکل- هیدرید (NiMH) و نیکل-کادمیم (NiCad) مواجه شوید که البته جز موارد منسوخ شده‌اند. ممکن است هنوز با انواع نیکل- کادمیوم NiCad برخورد کنید، اما ما هرگز خرید این را توصیه نمی‌کنیم.

امروزه فناوری باتری لیتیوم یون به دریل امکان دسترسی به قدرت بیشتر و زمان کار طولانی‌تر را می‌دهد. این نوع از باتری دارای چگالی توان بالاتری هستند، بنابراین در فضای کمتری قدرت بیشتری خواهید داشت.
آمپر باتری چیزی است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید. آمپر باتری (Ah) از 1.1 آمپر تا 4.0 آمپر متغیر است.
میزان آمپر به این معنی است که چه میزان آمپر شارژ الکتریکی برای مدت 1 ساعت ارائه خواهد شد. هر چه میزان آمپر ساعت باتری بیشتر باشد، قبل از اینکه باتری آن تمام شود و نیاز به شارژ مجدد داشته باشد، می‌توانید مدت بیشتری از ابزار استفاده کنید.

دسته و دستگیره

برای کاربر دریل قطعا این قسمت تاثیر بسزایی بر عملکرد و خستگی او خواهد داشت. امروزه انواع دریل با دسته‌های متنوعی که متناسب با نیاز و عمل دستگاه باشند، طراحی و ساخته می‌شوند.
دسته‌ای که طراحی تفنگی شکل دارند، جز محبوب‌ترین و ارگونومیک‌ترین طراحی‌ها هستند. این نوع طراحی بیشتر در دریل معمولی به کارمی‌رود.
دستگیره بخشی از دستگاه است که در مجاورت سه نظام یا سری نصب می‌شود. معمولا این قسمت از نوع دستگیره قفلی 360 درجه هستند که می‌تواند در زوایای مختلف برای راحتی و سهولت کاربر بچرخند.
این قسمت وقتی بر روی یک دریل با قدرت بالا نصب شود، چیزی است که سوراخ کاری را برای شما راحت‌تر می‌کند. به خصوص هنگام کار بر روی پروژه‌های پیچیده، این قابلیت کمک شایانی می‌کند.

دستگیره دریل و دریل شارژی

حفظ کنترل بیشتر هنگام کار تحت فشار بسیار مهم است. علاوه بر این، این قسمت به شما کمک می‌کند تا دریل با قدرت بالا را در محل صحیح برای مدت زمان طولانی نگه دارید. این عملکرد به شما این امکان را می‌دهد که با افزایش دقت، سنگ یا بتن را به طور موثرتری سوراخ کنید.

موتور و بدنه آن

یکی دیگر از اجزای مهم، موتور این ابزار است که در هنگام خرید، حتما باید به میزان قدرت و توان آن توجه کنید. دریل برقی از آرمیچر و استاتور به عنوان منبع تولید کننده قدرت استفاده می‌کند.
در موتور آرمیچر و استاتور قطعاتی هستند که از رول‌های مسی منظم ساخته شده‌اند.
قدرت بر حسب وات و سرعت موتور بر دور در دقیقه است، که بین 400 تا 4500 است اندازه‌گیری می‌شود. با فشار روی کلید ماشه، موتور شروع به کار می‌کند. قدرت کافی برای یک دریل برقی معمولی معمولاً بین 500 وات تا 850 وات است. برای مصارف حرفه‌ای، از این توان استفاده می‌شود.
به میزانی که نوع کار، قدرت و سرعت متفاوت باشد، به توان و ظرفیت متفاوتی از موتور نیاز خواهید داشت.
سرعت متغیر یک دریل برقی با قدرت بالا، کار با ابزار را بسیار آسان می‌کند. موتورهای دور متغیر به شما امکان می دهند گشتاور را افزایش یا کاهش دهید.
گشتاور مربوط به نیروی سفت کردن است. در مواد سخت، گشتاور تأثیر زیادی بر میزان کیفیت نتیجه نهایی دارد. در مقایسه با دریل شارژی، دریل برقی گشتاور بیشتری دارند. به عنوان مثال در هنگام نصب یا باز کردن پیچ‌ها تاثیر گذار است. هر چه گشتاور بالا باشد، پیچ سفت و محکم در جای خود نصب می‌شود.

دکمه روشن/ خاموش (ماشه)

این قسمت برای فعال کردن دستگاه به کار می‌رود به میزانی که بر روی آن فشار آورید، سرعت دستگاه افزایش پیدا می‌کند. در برخی از انواع این قسمت دارای قفل است که با آن دیگر نیازی به فشار بر روی ماشه نمی‌باشد.

سه نظام (سَری)

حداکثر قطر مته مجاز برای یک دریل خاص با اندازه سه نظام یا چاک تعیین می‌شود. سه نظام می‌تواند کلیددار یا بدون کلید باشد. تعویض سریع مته با سه نظام بدون کلید به راحتی امکان‌پذیر است. از سوی دیگر، سه نظام کلیددار برای مته‌های بزرگ‌تر، ثبات بیشتری به وجود می‌آورند.
در تصویر زیر دو نوع کلید دار و بدون کلید آن را مشاهده می‌کنید.

سه نظام کلید دار

سه نظام بدون کلید

وزن

هنگام کار برای ساعات طولانی،در نظر گرفتن خستگی و راحتی دست ضروری است. زیرا احساس خستگی و ناراحتی نه تنها بر شغل شما تأثیر می‌گذارد بلکه خطرات و آسیب ایمنی را نیز افزایش می‌دهد. وزن یک دریل با قدرت بالا نقش مهمی در ایجاد احساس راحتی و آسودگی کاربر دارد.

مکانیزم چرخش معکوس

دریل با مکانیزم معکوس، یک مزیت محسوب می‌شود. بسته به کار، مته ممکن است گیر کند یا لازم باشد آن را در جهت مخالف استفاده کنید. در نتیجه، یک مته با عملکرد مکانیزم معکوس شما را قادر می سازد تا هر عملیاتی را مدیریت کنید.

انواع دریل (راهنمای خرید دریل برقی بخش دوم)

دریل‌ها انواع متنوعی دارند که در زیر به تعدادی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم. پس از شناخت ویژگی‌های دریل برقی، در قسمت بعدی راهنمای خرید دریل برقی به شناخت انواع دریل برقی می‌پردازیم.

دریل خانگی (ساده)

بیشترین کاربرد را برای مصارف خانگی و کارهای سبک دارند. برای مصارف فنی و صنعتی بایست از دریل‌های مخصوص و با قدرت بیشتر استفاده کنید.

دریل گیربکسی

این دریل از ویژگی هوشمندی برخودار است. هنگامی که دستگاه احساس کند، به فشار بیشتری برای انجام دادن عمل نیازمند است؛ گشتاور دستگاه را افزایش پیدا می‌کند.

دریل چکشی (ضربه‌ای)

دریل ضربه‌ای مشابه به مدل‌های استاندارد هستند اما یک ویژگی اضافی چکش کاری دارند. برای سوراخ کردن مواد سخت مانند بتن و سنگ عالی هستند.

بتن کن

این دریل‌ها برای کندن بتن در مقیاس کوچک کاربردی هستند. همچنین برای تخریب دیواری قدیمی و موادی که پوسیده‌اند به کار گرفته می‌شوند.

چکش تخریب

بر خلاف بتن کن، این نوع برای تخریب در مقیاس بزرگ، همچنین دیوارهای ضخیم، سوراخ های بزرگتر و کندن زمین به کار بسته می‌شوند.

تخریب کننده (پیکور)

ابزارهای چکش تخریب به اندازه کافی قوی هستند که می‌توانند مواد مختلف مانند دیوارهای چوبی، سطوح بتنی و کف کاشی را تخریب کنند.

دریل همزن (میکسر رنگ/مصالح)

میکسر برای مخلوط کردن سریع و راحت موادی مانند رنگ، گچ، ملات و گاهی بتن طراحی شده است.

دریل مگنت (مغناطیسی)

همچنین این قابلیت را دارد که بر روی سطح، حتی به صورت عمودی نصب و از دقت بالایی برخوردار است.

کرگیر (دریل نمونه بردار)

این وسیله جهت حفاری و ایجاد سوراخ‌هایی در داخل سطوح بتنی، آجری یا سنگفرش شده از جمله کف و دیوار، به کار بسته می‌شود.

سخن پایانی

انتخاب دریل مناسب برای خرید نیازمند توجه به عوامل مختلفی است؛ از نیازهای خود تا ویژگی‌های دستگاه در این فرایند موثر هستند. در این مقاله مهم‌ترین نکات را برای انتخاب مطرح کردیم. در انتهای راهنمای خرید دریل برقی امیدواریم توانسته باشیم، اطلاعات مفیدی برای شما فراهم کرده باشیم در صورتی که سوالات بیشتری داشته باشید می‌توانید با ما ارتباط بگیرید.

همین حالا می‌توانید از طریق سایت ابزارسرا با ارسال رایگان به سراسر کشور دریل برقی مدنظر به صورت آنلاین سفارش دهید. 

admin
ارسال دیدگاه