راهنمای جامع انواع دریل

28080 7 min
  •  مقدمه
  •  چه دریلی نیاز دارید؟
  •  دریل ساده یا معمولی
  • دریل گیربکسی
  •  دریل ترکیبی
  •  دریل چکشی (ضربه‌ای)
  •  دریل تخریب کن
  •  دریل شارژی یا برقی
  •  کدام یک، دریل شارژی یا برقی؟
             – دریل شارژی
             – دریل برقی
  •  ویژگی‌های دریل
  •  تنظیمات سرعت دریل
  •  گشتاور
  •  سه نظام
  •  قدرت و توان
  •  سخن پایانی

مقدمه 

یک دریل پیشرفته شاید جز همه‌کاره‌ترین ابزار برقی‌ یا شارژی باشد، که در هر جعبه ابزاری نیاز دارید. طیف گسترده‌ای از دریل‌ها در سطح بازار موجود هستند. از آن‌هایی که مناسب‌ترین دریل‌ جهت کارهای خانگی‌اند تا ابزارهای بسیار قدرتمند و قوی‌ای که دارای ویژگی‌های مورد نیاز مشاغل حرفه‌ای هستند. در این راهنمای انواع دریل به شما کمک می‌کنیم، بهترین دریل را متناسب با کار خود انتخاب کنید.

مردی در حال تخریب کاشی با دریل

این راهنما به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که مناسب‌ترین دریل، برای نیازهای شما کدام است. بنابراین سعی می‌کنیم، در نهایت به دریلی برسید که برای هدف شما مناسب است و همچنین از لحاظ مالی ارزش خوبی داشته باشد. با انتخاب درست انواع دریل، امکان انجام کارها با دقت و کارایی بالا فراهم می‌شود.

چه دریلی نیاز دارید؟ (راهنمای انواع دریل)

نوع دریل مورد نیاز شما به عوامل زیادی بستگی دارد. مانند اینکه چند وقت یکبار قصد استفاده از آن را دارید، نوع کارهایی که می‌خواهید انجام دهید و موادی که بر روی آن کار می‌کنید. هنگام انتخاب دریل، بهتر است ویژگی‌های محصول را در نظر بگیرید تا به شما در تصمیم گیری صحیح کمک کند. در ادامه نکات مهم در انتخاب انواع دریل را بررسی می‌کنیم.

 

بیشتر بخوانید

بهترین مارک دریل | 6 برند حرفه‌ای و برتر دریل خانگی و صنعتی

دریل ساده یا معمولی

این مدل از دریل‌، مناسب مشاغل کوچک و مصارف خانگی است. می‌توان از آن به عنوان پیچ گوشتی برقی نیز استفاده کرد یا بر روی چوب و فلز نازک قابلیت به کارگیری دارند. اما برای استفاده بر روی سنگ، بتن یا کاشی طراحی نشده است. اگر فقط برای استفاده سبک به مته نیاز دارید، این گزینه با قیمت بسیار مناسبی است که باید در نظر بگیرید.

انواع دریل، دریل شارژی معمولی بوش

دریل گیربکسی

دریل گیربکسی یکی از انواع دریل به طور خاص برای انجام یک کار طراحی شده است و آن نصب کردن پیچ‌ها است. ویژگی‌های آن شامل نیروی چرخشی و متمایل به پایین است که باعث می‌شود در هنگام برداشتن پیچ‌های بیش از حد سفت شده یا «یخ زده» یا هنگام اجرای پروژه‌ای که شامل حجم‌های زیادی از پیچ است، کارآمد باشد.

دریل گیربکسی بوش از انواع دریل

دریل ترکیبی

اگر به دنبال دریل همه کاره عالی هستید، این نوع از دریل‌ها بسیار خوب هستند. برای چوب، آجر، بتن و فولاد مناسب‌اند. با قابلیت‌های ترکیبی نظیر تنظیمات دستگاه، چکش و ضربه، و ترکیبی می‌تواند اکثر کارها روزمره و حتی، تا حدودی کارهای صنعتی را رفع کند. دریل شارژی یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای انجام پروژه‌های خانگی است.

نمایی از انواع دریل، سنباده زن، پولیشر و اره

دریل چکشی (ضربه‌ای)

یکی از انواع دریل، دریل چکشی است که به نسبت دریل‌های قبلی سنگین وزن، که به طور خاص برای سوراخ کردن سنگ، بنایی و بتن طراحی شده است. عملکرد دریل چکشی باعث حفاری سریع‌تر با تلاش بسیار کم می‌شود، بنابراین دریلی عالی برای کارهای واقعا سنگین هستند.

دریل چکشی ماکیتا از انواع دریل

دریل تخریب کن

دریل‌های بسیار تخصصی، گران‌تر و قدرتمندتر از دریل چکشی استاندارد هستند. دریلی که برای کارهای بسیار سنگین استفاده می‌شود، این نوع قابلیت این را دارند که عملکرد چرخشی را خاموش کنند تا ابزار بتواند سنگ و بتن را، صرفا با حالت چکشی اسکنه و تخریب کند.

پیکور ماکیتا از انواع دریل

کدام یک، دریل شارژی یا برقی؟

دریل شارژی

دریل شارژی به علت یک مجموعه ویژگی‌های خوب، یک انتخاب بسیار محبوب و کاربر پسند هستند. این دریل جمع و جور با باتری‌های لیتیوم یونی کارآمد و قابل شارژ طراحی شده‌اند. می‌توانید در هر کجا که لازم باشد آنها را به کار بگیرید از آنجایی که این ابزار سبک وزن است، استفاده از آنها در مدت زمان طولانی راحت است.

باتری دریل شارژی

یک دریل شارژی نمی‌تواند کاملاً با قدرت یک دریل برقی رقابت داشته باشد، اما همچنان می‌تواند اکثر کارها را انجام دهد. البته توجه داشته باشید که هر چه یک کار به قدرت و توان بیشتری نیاز داشته باشد، باتری سریع‌تر خالی می‌شود. با این حال، اکثر باتری‌های لیتیوم یونی را می‌توان در 60 دقیقه یا کمتر به طور کامل شارژ کرد. در صورت نیاز به کار طولانی مدت در یک زمان، همیشه می‌توانید باتری‌های اضافی خریداری کنید.

مزیت‌ دریل شارژی
قابلیت حمل.
راحت و خوش دست.
سبک وزن، بسیار راحت برای استفاده طولانی مدت.

معایب دریل شارژی
به اندازه دریل برقی قدرتمند نیست.
عمر باتری می‌تواند بر روی بهره وری تأثیر بگذارد.
گرانتر از دریل برقی مشابه‌اند.

دریل برقی

دریل برقی باید به یک منبع برق وصل شود، بنابراین باید به دوشاخه، سیم سیار یا ژنراتور مناسب دسترسی داشته باشید. آنها را می‌توان برای مدت طولانی مورد استفاده قرار داد. با مته مناسب می‌تواند به راحتی فلز یا سنگ را حفر و سوراخ های بزرگ ایجاد کنید.

کابل دریل برقی

اکثر دریل‌های برقی دارای دسته و دستگیره 360 درجه هستند، بنابراین می‌توان از آن به طور ایمن و موثر برای کارهای سنگین استفاده کرد. اما این بدان معناست که نگه داشتن آن از دریل شارژی، سنگین‌تر است.
در مقایسه با مدل شارژی با قیمت مشابه، دریل‌های برقی دارای گشتاور بیشتر و سرعت بالاتری هستند که باعث دقت بیشتر آنها می‌شود.

مزیت‌ دریل برقی
قدرتمندتر از معادل یک دریل شارژی
ارزان‌تر از یک مدل شارژی قابل مقایسه
اگر منبع تغذیه در دسترس باشد، بهترین انتخاب است

معایب دریل برقی
به اندازه کافی قابل حمل نیست
بزرگتر و سنگین‌تر برای در دست نگه داشتن

ویژگی‌های دریل

تنظیمات سرعت دریل

سرعت دریل به صورت دور در دقیقه یا RPM نشان داده می‌شود. شما این اطلاعات را در توضیحات محصول، زیر عنوان سرعت بدون بار می‌توانید مشاهده کنید. حداکثر سرعت مته زمانی است که با آن سوراخ کاری یا دیگر عملیات انجام نمی‌شود.

دکمه دریل چندسرعته

دریل تک سرعته جز ابزارهایی که همه کاره باشند، نیستند. در حالی که آنهایی که ویژگی‌های سرعت متغیر یا چند سرعته‌اند، برای کار با طیف وسیعی از مواد مفید هستند.
*نکته: سرعت کمتر برای پیچاندن پیچ‌های کوچک به مواد نرم‌تر مانند چوب بهتر و دقیق‌تر است. در حالی که سرعت بالاتر برای مواد سخت‌تر مانند سنگ یا فلز مناسب‌تر می‌باشند.

گشتاور

این ویژگی بر حسب نیوتن متر (Nm) اندازه‌گیری می‌شود. گشتاور نیروی چرخشی برای چرخاندن یک جسم است. کنترل گشتاور، که گاهی اوقات به عنوان تنظیم گیربکسی شناخته می‌شود، به شما امکان می‌دهد میزان و شدت گشتاور را تنظیم کنید.

تنظیمات گشتاور دریل

سطحی که باید گشتاور را روی آن تنظیم کنید، به ماده‌ای که بر روی آن استفاده می‌کنید بستگی دارد. زیرا قدرت اضافی گاهی اوقات می‌تواند دقت را کاهش دهد یا باعث آسیب شود.
* نکته: هنگام کار با مواد نرم‌تر، یا هنگام انجام کارهای ظریف‌تر (یعنی پیچ‌های کوچک روی چوب نرم)، گشتاور کمتر مناسب‌تر است. زیرا سطح کنترل بیشتری را به شما می‌دهد.

سه نظام

سه نظام قسمتی از دریل است که مته را در جای خود نگه می‌دارد. آنها معمولاً 3 تکه دارند که به دور محور خود می‌چرخند. هر سه نظامی دارای قطر خاص خود است، که تعیین می‌کند که مته با چه اندازه محوری را می‌تواند در خود جای دهد. دو سایز معمولی سه نظام، 10 میلی‌متری هستند که برای اکثر استفاده‌های خانگی کافی است. سه نظام 13 میلی‌متر برای کارهای سنگین‌تر و تخصصی‌تر کاربرد بیشتری دارند.

سه نظام کلید دار

* نکته: سه نظام بدون کلید به این معنی است که می توانید مته را بدون نیاز به کلید یا آچار تعویض کنید که سریع و راحت است.

قدرت و توان انواع دریل

قدرت دریل شارژی

وقتی صحبت از دریل‌های شارژی می‌شود، توان خروجی بر حسب ولت (V) نشان داده می‌شود و می‌تواند از 10.8 ولت تا 18 ولت یا بیشتر متغیر باشد. به طور کلی، هر چه قدرت بیشتر باشد، مشاغل سنگین‌تری می‌تواند با آن کارهایشان را انجام دهند. با این حال، ولتاژ بالاتر اغلب به معنای باتری بزرگتر و سنگین‌تر است، بنابراین وزن هر مدلی را که در نظر دارید بررسی کنید.

مشخصات هر دریل شارژی همچنین ظرفیت شارژ باتری را نشان می‌دهد که بر حسب Ah (آمپر ساعت) از 1Ah تا حدود 4Ah مشخص می‌شود. به طور کلی، هرچه Ah بالاتر باشد، باتری قبل از نیاز به شارژ مجدد مدت زمان بیشتری دوام می‌آورد.
* نکته: اگر دریلی را دیدید که به آن «لخت» می‌گویند، به این معنی است که بدون باتری و شارژر به فروش می‌رسد. بنابراین فقط بدنه را می‌خرید. اگر قصد خرید تعدادی ابزار شارژی مختلف را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از یک برند ابزار خود را تهیه کنید. چون از لحاظ مهندسی، طراحی و تطبیق ابزار با یکدیگر بهترین کارایی را خواهند داشت.

قدرت دریل برقی

قدرت دریل برقی نیز بر حسب وات اندازه‌گیری می شود و معمولاً می توانند از 700 وات تا 1500 وات متغیر باشد. 700 وات بیشتر از قدرت کافی برای استفاده مصارف خانگی است. اما اگر می‌خواهید سوراخ‌های بزرگی در مواد سخت ایجاد کنید، مدل‌هایی با وات بالاتر را در نظر بگیرید.

انجام کارهای سنگین با یک دریل با قدرت کمتر به این معنی است، که وقتی به حداکثر قدرت دریل نزدیک‌تر می‌شوید؛ میزان سوراخ کاری یا حفاری افزایش می‌یابد. بنابراین هنگام انتخاب مته به این نکته توجه داشته باشید.

سخن پایانی

دریل ها دارای انواع و اقسام مختلفی‌اند که هر کدام بسته به ویژگی‌هایشان کاربری متفاوتی دارند. از باز و بسته کردن پیچ‌ها گرفته تا تخریب انواع دیوارها و مصالح از این ابزار می‌توان استفاده کرد. به میزانی که شناخت و آگاهی شما از نیازتان و کسب و کاری که با آن سروکار دارید، بیشتر باشد، انتخاب انواع دریل راحت‌تر خواهد بود. البته دور از ذهن نیست که، شناخت اطلاعات دریل برای خرید مناسب بسیار حائز اهمیت و موثر است. در انتهای راهنمای انواع دریل برای خرید ابزار دریل همین حالا می‌توانید از طریق سایت ابزارسرا  از بهترین برندهای دنیا نظیر بوش دریل مدنظرتان را تهیه کنید.

admin
ارسال دیدگاه